Как преди 23 години компютър за пръв път победи световен шампион по шах | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Как преди 23 години компютър за пръв път победи световен шампион по шах 3
Снимка: Computer History Museum

Как преди 23 години компютър за пръв път победи световен шампион по шах

И докъде е стигнало развитието на компютрите към днешна дата

| Редактор: Стоян Гогов 10 4275

На 10 февруари 1996 г. компютър за пръв път побеждава световен шампион на шах. В ролята на машината е Deep Blue на IBM, а срещу нея се изправя считания за най-силен световен шампион по шахмат за всички времена - Гари Каспаров.

Как се стига до тук?

Проектираният от IBM компютър, Deep Blue, е бил способен да изчислява по 100 милиона позиции в секунда - уникално постижение за средата на 90-те. Срещу него се изправя 32-годишният руски гросмайстор Гари Каспаров, който за пръв път става световен шампион по шах едва на 22-годишна възраст, и за който почти всички по това време са единодушни, че е най-добрият жив шахматист на планетата.

Играта, в която Deep Blue прави първата победа на машина срещу човек в шаха, е първият от общо шест мача. Каспаров успява да постигне две равенства и три победи, което го прави победител в общата игра. През 1997 г., на проведен в Ню Йорк реванш, машината обаче разгромява гросмайстора.

Embed from Getty Images

Разработката на компютърът за шах Deep Blue започва още през 1985 година в Университета "Карнеги Мелън", а главният дизайнер е тайванецът Фенг-сиюнг Шу. По-късно проектът минава под шапката на IBM, като компанията събира екип от талантливи математици.

IBM нарекли компютъра си Deep Thought, а през 1989 година той изиграл първия си мач срещу Каспаров, който завършил със загуба за машината. Трудностите за IBM продължили, тъй като проведени експерименти показвали, че специализираният компютър Deep Thought губи мачове дори от шахматни програми, стартиращи на настолни компютри със скромна мощност.

Заради събраните до този момент негативи от IBM взели решение компютърът не просто да се подобри, а и да се преименува - така се родил и Deep Blue.

Компютърът обаче не разчитал на изкуствен интелект, който бил в самия си зародиш през 90-те. Вместо това Deep Blue залагал на груба изчислителна мощ и алгоритъм, оценящ всяка противникова фигурка по точкова система. За да извърши правилно оценяване, алгоритъмът бил захранен в своята памет с хиляди на брой партии и информация от игрите на най-добрите шахматисти. Благодарение на изчислителната си сила, компютърът можел да оценява своите и противниковите ходове, действа след това по най-изгодния за него начин.

Преди реванша от 1997 г. мощността на Deep Blue била двойно увеличена, а компютърът можел да изчислява 200 милиона позиции в секунда.

Гари Каспаров обаче не приел загубата си, заявявайки, че видял някои доста креативни и човешки действия на машината, които не съответсвали на типичното ѝ поведение.

IBM отрекли обвиненията, но е факт, че докато екипът от учени, създал Deep Blue, проучвал мачовете не само на Гари Каспаров, но и на всички останали гросмайстори, то на руснакът бил отказан достъп до записите от изиграните от Deep Blue игри.

Embed from Getty Images

След реваншът през 1997 година Каспаров поискал отново да играе срещу Deep Blue, но вместо това от IBM решили да разглобят и пенсионират машината, елиминирайки възможността тя да играе срещу човек повече.

Главният дизайнер Фенг-сиюнг Шу обаче разкрива, че тъй като разработките били негова интелектуална собственост, той можел да създаде нова и по-мощна машина от Deep Blue. Той предложил на Каспаров да се изправи срещу нея, но гросмайсторът отказал.

Какво става след това?

И докато Deep Blue на IBM няма нищо общо с изкуствения интелект и играе шах по свой специфичен начин, то днес ситуацията е по-различна.

Изкуственият интелект AlphaZero на специализираното поделение на Google - DeepMind играе шах по съвсем различен начин, а някои наричат стилът му "извънземен".

Вместо да има предварително вкарани партии и да оценява ходовете по точкова система, AlphaZero разполага единствено с правилата на шаха. Изкуственият интелект започва да играе сам срещу себе си, като по този начин се самоубочава и прави сам изводите си.

За 24 часа на самообучение, извършено чрез невронни мрежи, AlphaZero постигнал "свръхчовешко" ниво на владеене на шаха.

Именно заради това мнозина специалисти наричат стила на игра на Alpha Zero "извънземен" и "контраинтуитивен". Понякога изкуственият интелект жертва кралица и топ, само за да спечели по-добра позиция на дъската. Ходовете му често са изненадващи и сякаш са насочени и срещу психиката на играещия.

"Това е невероятно постижение", заявява Гари Каспаров относно AlphaZero, след като останал учуден от агресивния и непредвидим стил на игра на изкуствения интелект.

"Удоволствие е да гледаш как играе AlphaZero", допълнил Каспаров, известен също с агресивния си стил на игра.

Оказва се, че най-силният конкурент на AlphaZero е програмата Stockfish, която използва по-конвенционални алгоритми, но може да стартира на всеки компютър. Надпреварата между AlphaZero и Stockfish продължава и към днешна дата, като макар изкуственият интелект да има преднина в победите, екипът зад Stockfish прави постоянни подобрения, които дават шанс на програмата.

Мнозина се питат какво ли ще е бъдещето на шаха в свят, в който хората са обречени да бъдат по-слаби от машините.

Как преди 23 години компютър за пръв път победи световен шампион по шах 3

Как преди 23 години компютър за пръв път победи световен шампион по шах

И докъде е стигнало развитието на компютрите към днешна дата

| Редактор : Стоян Гогов 10 4275 Снимка: Computer History Museum

На 10 февруари 1996 г. компютър за пръв път побеждава световен шампион на шах. В ролята на машината е Deep Blue на IBM, а срещу нея се изправя считания за най-силен световен шампион по шахмат за всички времена - Гари Каспаров.

Как се стига до тук?

Проектираният от IBM компютър, Deep Blue, е бил способен да изчислява по 100 милиона позиции в секунда - уникално постижение за средата на 90-те. Срещу него се изправя 32-годишният руски гросмайстор Гари Каспаров, който за пръв път става световен шампион по шах едва на 22-годишна възраст, и за който почти всички по това време са единодушни, че е най-добрият жив шахматист на планетата.

Играта, в която Deep Blue прави първата победа на машина срещу човек в шаха, е първият от общо шест мача. Каспаров успява да постигне две равенства и три победи, което го прави победител в общата игра. През 1997 г., на проведен в Ню Йорк реванш, машината обаче разгромява гросмайстора.

Embed from Getty Images

Разработката на компютърът за шах Deep Blue започва още през 1985 година в Университета "Карнеги Мелън", а главният дизайнер е тайванецът Фенг-сиюнг Шу. По-късно проектът минава под шапката на IBM, като компанията събира екип от талантливи математици.

IBM нарекли компютъра си Deep Thought, а през 1989 година той изиграл първия си мач срещу Каспаров, който завършил със загуба за машината. Трудностите за IBM продължили, тъй като проведени експерименти показвали, че специализираният компютър Deep Thought губи мачове дори от шахматни програми, стартиращи на настолни компютри със скромна мощност.

Заради събраните до този момент негативи от IBM взели решение компютърът не просто да се подобри, а и да се преименува - така се родил и Deep Blue.

Компютърът обаче не разчитал на изкуствен интелект, който бил в самия си зародиш през 90-те. Вместо това Deep Blue залагал на груба изчислителна мощ и алгоритъм, оценящ всяка противникова фигурка по точкова система. За да извърши правилно оценяване, алгоритъмът бил захранен в своята памет с хиляди на брой партии и информация от игрите на най-добрите шахматисти. Благодарение на изчислителната си сила, компютърът можел да оценява своите и противниковите ходове, действа след това по най-изгодния за него начин.

Преди реванша от 1997 г. мощността на Deep Blue била двойно увеличена, а компютърът можел да изчислява 200 милиона позиции в секунда.

Гари Каспаров обаче не приел загубата си, заявявайки, че видял някои доста креативни и човешки действия на машината, които не съответсвали на типичното ѝ поведение.

IBM отрекли обвиненията, но е факт, че докато екипът от учени, създал Deep Blue, проучвал мачовете не само на Гари Каспаров, но и на всички останали гросмайстори, то на руснакът бил отказан достъп до записите от изиграните от Deep Blue игри.

Embed from Getty Images

След реваншът през 1997 година Каспаров поискал отново да играе срещу Deep Blue, но вместо това от IBM решили да разглобят и пенсионират машината, елиминирайки възможността тя да играе срещу човек повече.

Главният дизайнер Фенг-сиюнг Шу обаче разкрива, че тъй като разработките били негова интелектуална собственост, той можел да създаде нова и по-мощна машина от Deep Blue. Той предложил на Каспаров да се изправи срещу нея, но гросмайсторът отказал.

Какво става след това?

И докато Deep Blue на IBM няма нищо общо с изкуствения интелект и играе шах по свой специфичен начин, то днес ситуацията е по-различна.

Изкуственият интелект AlphaZero на специализираното поделение на Google - DeepMind играе шах по съвсем различен начин, а някои наричат стилът му "извънземен".

Вместо да има предварително вкарани партии и да оценява ходовете по точкова система, AlphaZero разполага единствено с правилата на шаха. Изкуственият интелект започва да играе сам срещу себе си, като по този начин се самоубочава и прави сам изводите си.

За 24 часа на самообучение, извършено чрез невронни мрежи, AlphaZero постигнал "свръхчовешко" ниво на владеене на шаха.

Именно заради това мнозина специалисти наричат стила на игра на Alpha Zero "извънземен" и "контраинтуитивен". Понякога изкуственият интелект жертва кралица и топ, само за да спечели по-добра позиция на дъската. Ходовете му често са изненадващи и сякаш са насочени и срещу психиката на играещия.

"Това е невероятно постижение", заявява Гари Каспаров относно AlphaZero, след като останал учуден от агресивния и непредвидим стил на игра на изкуствения интелект.

"Удоволствие е да гледаш как играе AlphaZero", допълнил Каспаров, известен също с агресивния си стил на игра.

Оказва се, че най-силният конкурент на AlphaZero е програмата Stockfish, която използва по-конвенционални алгоритми, но може да стартира на всеки компютър. Надпреварата между AlphaZero и Stockfish продължава и към днешна дата, като макар изкуственият интелект да има преднина в победите, екипът зад Stockfish прави постоянни подобрения, които дават шанс на програмата.

Мнозина се питат какво ли ще е бъдещето на шаха в свят, в който хората са обречени да бъдат по-слаби от машините.