Как САЩ почти се сдоби с "невидим" хеликоптер
Цената на проекта станала твърде висока
В началото на 80-те години САЩ са единствената държава в света, разработваща активно стелт технологията. Проектите, които ще родят изтребителят F-117 и F-22, както и бомбардировача B-2 са в началото си, но прототипите са направили първите си полети. Именно по това време Вашингтон осъзнава какъв коз е стелт технологията и започва да обмисля прилагането й извън самолетостроенето. Така се раждат проекти за стелт кораб и стелт хеликоптер, но през 80-те технологията още е в началната си фаза на разработка.
В началото на 90-те години на миналия век ситуацията е променена. САЩ смятат, че създаването на лек, тих и невидим за противниковите радари атакуващ хеликоптер ще им помогне много във войните, които ще водят в близките десетилетия. Така през 1991 година Пентагонът официално дава старта на проекта за направата на стелт хеликоптер.
През 1996 година първият прототип, наречен RAH-66 Comanche, полита успешно, а перспективите пред проекта изглеждат големи. Към този момент са похарчени 3 милиарда за разработката.
Вижте как изглежда RAH-66 Comanche >> >> >>
За да се запазят стелт характеристиките ракетите на хеликоптера са скрити в корпуса му. В конструкцията са използвани множество композитни материали, намаляващи радарната забележимост. Формата също е съобразена с това, а дори боята е със специално покритие.
За намаляване на характерния от хеликоптерите шум, а и за повишаване на стелт характеристиките задният ротор е по иновативен начин в опашката в опашката.
Витлата на вертолета също са от композитни материали.
Максималната скорост била 324 км/ч, а само с вътрешните си резервоари хеликоптерът можел да остане 2 часа и половина във въздуха. Бойният обсег е от около 280 км. Таванът на полета е 4 570 метра.
От Пентагонът обаче добавили нови изисквания за хеликоптерът - да може да прелети сам над Атлантическия океан.
Всичко това значително оскъпило разработката. Около 2000 година сумата за развойна дейност нараснала до 7 милиарда долара. Направата на 650 бройки щяло да струва на бюджета около 30 милиарда долара. Поддръжката също щяла да струва скъпо на хазната и да "изяде" от бюджета за поддръжката на другите хеликоптери.
Войната срещу Сърбия, състоянието на армиите на американските противници в Близкия Изток и дори сривът в развитието на Русия, карат САЩ да прекрати проектът. От Пентагона смятат, че основните им противници ще са технологично по-слаби, а наличието на скъп стелт хеликоптер не е обосновано. Така през 2004 година идва краят на "Команчито". Иновативният хеликоптер така и не влиза в производство, като от него са направени единствено два прототипа.
През 2011 година, неочаквано за САЩ, Китай показва стелт хеликоптерът Harbin Z-19. В него не са използвани всички решения от RAH-66 Comanche, но за сметка на това Пекин е поставил акцента и върху по-ниската цена и лесноjf производство. Днес Китай има близо 200 бройки от своя стелт вертолет, за чийто способности ще ви разкажем много скоро.