Както бе обещал по-рано, Доналд Тръмп организира военен парад във Вашингтон по повод Денят на независимостта на САЩ. Американският президент, който се вдъхнови да организира тази проява от парада в Париж на националния празник на Франция, отхвърли безпокойствата, изразени от някои, заради цената и военните оттенъци на събитието пред 97-годишния Мемориал на Линкълн, символ на национално единство, отбеляза Ройтерс.

Вниманието към парада бе отнето от земетресението разлюляло Калифорния на връх националния празник на САЩ. Това е най-силният трус, усетен в Калифорния от 1999 г. насам, когато земетресение със сила от 7,1 по Рихтер бе усетено в региона. Земетресението този път бе с магнитуд 6,4, но заради по-малката си дълбочина бе усетен доста силно.

САЩ нямат традиция в организирането на военни паради. Бойна техника по улиците на Вашингтон е била изкарвана от Рузвелт, Айзенхауър, Кенеди и Буш Старши. Най-голямо струпване на военна техника е имало по повод края на Втората световна война и победата във Войната в Залива през 1991 г.

Вчерашният военен парад, фойерверките, концерта и цялата организация на тържеството струваха около 2,5 милиона долара. Но фона на военните паради на Русия, Китай и дори Украйна и Северна Корея, този на САЩ изглеждаше меко казано скромен. На практика повече на брой и движещи се бойни машини можеха да се видят и на последния военен парад в София по повод Деня на храбростта и празника на Българската армия на Гергьовден.

Военният парад на САЩ включваше "статична" колесна част, тъй като бяха изложени едва две бройки от танка M1 Abrams и бойната машина M2 Bradley.

За сметка на това във въздуха прелетяха най-модерните и способни американски самолети, всяващи респект сред щатските противници по цял свят.

"От над 65 години никои вражески военновъздушни сили не са успявали да убият и един американски войник. Защото небето принадлежи на Съединените американски щати", каза Тръмп. Допълвайки, че Америка е по-силна от когато и да било преди.

Ето какви машини взеха участие в парада на Тръмп >> >> >>

Танк M1 Abrams

Танк M1 Abrams

Единственият към този момент танк на американската армия дебютира през 80-те години на миналия век. Той се оказва по-добър от базовите съветски танкове Т-72 и по-старите от тях модели. Въоръжението му включва 120-милиметрово гладкоцевно оръдие, една 12.7-милиметрова картечница и две 7.62-милиметрови картечници.

Бронята е съставена от пластове от стомана, керамика, кевлар, специални полимери и плочи от обеднен уран. Двигателят е газово-турбинен и има мощност от 1500 к.с. Проблемът на този тип двигатели е високото количество топлина, което отделя. Теглото на танка е около 60 тона, а максималната скорост - 72 км/ч.

Бронирана бойна машина M2 Bradley

Бронирана бойна машина M2 Bradley

Това е една от най-успешните американски бойни машини, участвали в множество войни и конфликти по света. Тяхната висока маневреност и поддържаща сила ги прави идеални за бой в градски условия. Въоръжението включва 25-милиметрово автоматично оръдие с 900 патрона и две дула за изстрелване на анти-танкови ракети TOW, като в боекомплекта са налични 7 бройки от тях. Бронираната машина разполага и с една 7.62 мм картечница.

Освен че може да се движи на суша с около 50 км/ч, M2 Bradley може да плава във вода със скорост от 7 км/ч. Любопитен факт е, че по време на Войната в Залива M2 Bradley унищожава повече иракски танкове от M1 Abrams.

Новият президентски хеликоптер Sikorsky VH-92

Sikorsky VH-92 има място за 19 пътника, като един от тях е президентът на Съединените щати. Америка ще се сдобие с около 20 бройки от летящата машина, която трябва да подсигури Тръмп и неговите наследници да се движат бързо, надеждно и комфортно във въздуха на кратки и средни разстояния.

Хеликоптерът няма въоръжение, но е тежко брониран. Задвижването му се осигурява от два двигателя, а максималната му скорост е 300 км/ч. Таванът на полета е около 4000 метра, а с пълен резервоар могат да се изминат 1000 км.

Хибридът между самолет и хеликоптер Bell Boeing V-22 Osprey

Bell Boeing V-22 Osprey

Този проект се разработва още от 80-те години на миналия век. Хибридът между хеликоптер и самолет има някои предимства, които биха увеличили мощта на американската армия многократно. V-22 Osprey може да излита и каца вертикално, но да се движи два пъти по-бързо от транспортен вертолет - максималната скорост на V-22 Osprey е 565 км/ч.

Най-голямото предимство на хибридната машина обаче е бойният ѝ радиус. V-22 Osprey може да измине 1627 км без презареждане или 3590 км, ако е снабден с външни резервоари.

Критиците са недоволни от цената на един V-22 Osprey, която е двойно по-голяма спрямо тази на хеликоптер с по-голяма товароносимост.

От хибрида обаче са поръчани над 400 бройки, които ще бъдат използвани предимно за специални мисии от морската пехота на САЩ. V-22 Osprey най-вероятно ще се експлоатира през целия XXI век и ще е основното средство за транспортиране на елитните американски части до горещите точки по света.

Хеликоптер AH-64 Apache

AH-64 Apache

Това е основният боен въртолет на американската армия. AH-64 Apache има два газово-турбинни двигателя, които осигуряват максимална скорост от 365 км/ч. Бойният радиус е 480 км.

Въоръжението включва 30-милиметрово автоматично оръдие и широк набор от управляеми и неуправляеми ракети въздух-земя.

Стелт бомбардировач B-2A Spirit

Стелт бомбардировач B-2A Spirit

Американският стелт бомбардировач В-2 е единственият от своя вид, като през последните 30 години той остава на върха в своя клас. Първото публично показване на B-2 е на 22 ноември 1988 година, а първият му такъв полет - 17 юли 1989. Производството, поправката и изследванията на самолета се осъществяват в специалния център на ВВС на база Едуардс, Калифорния.

За да функционира правилно B-2 се съхранява в специални хангари с контролиран климат, като построяването на 1 хангар, 1 самолет и неговото оборудване струват над 2 милиарда долара. Това е причината от В-2 да бъдат създадени едва 21 бройки.

Максимална скорост е 1 010 км/ч, а максимална дължина на полета без презареждане е 11 100 км. Самолетът може да носи 22 тона въоръжение, включително ядрени заряди. Основното му предимство пред всички останали бомбардировачи е, че не може да бъде засечен от вражеските радари.

Задвижването се осигурява от 4 реактивни двигателя, но в натоварено положение самолетът не може да достигне скоростта на звука. За максимална такава е приета 1010 км/ч.

Слабото място на бомбардировача е сложната електроника, която е необходима, за да може самолетът да остане във въздуха. Грешка в един от процесорите, управляващи системата за контрол на центъра на гравитацията на самолета води до инцидент, при който един B-2 пада на земята през 2008 г.

Палубен изтребител F-18 Super Hornet

Палубен изтребител F-18 Super Hornet

Това е любимият самолет на американския флот. Изтребителят е изключително маневрен и може да носи до 8 тона ракети въздух-въздух, въздух-земя или бомби. Максималният му боен обсег с пълно въоръжение е 1100 км, а максималната скорост е 1915 км/ч.

Радарът е активен, а самолетът може да следи множество цели едновременно.

F-18 продължава да бъде един от най-важните компоненти, превръщащи американските самолетоносачи в едни от най-мощните оръжия на планетата

Стелт изтребител F-22 Raptor

Стелт изтребител F-22 Raptor

Най-добрият, но не и най-нов, американски изтребител от пето поколение F-22 ще остане на въоръжение поне още 40 години. Благодарение на двата си реактивни двигателя, той има максимална скорост от 2400 км/ч, а бойният му радиус е над 1500 км.

Самолетът може да носи около 8 тона въоръжение, скрито във вътрешен корпус. Макар F-22 да може да изстрелва ракети въздух-земя или да пуска умни бомби, то основната цел на изтребителя е завоюване на въздушното пространство. Ракетите въздух-въздух, които носи самолетът имат голям обсег и F-22 може да сваля цели, намиращи се отвъд неговия хоризонт.

Най-голямото предимство на F-22 е, че това е самолетът, имащ най-силни стелт харектеристики в света. Те обаче не са за сметка на отличната му маневреност и висока скорост. САЩ разполагат с около 180 бройки от F-22.

Стелт изтребител F-35 Lightning II

Стелт изтребител F-35 Lightning II

Проектът за създаване на нов стелт самолет, с възможност за вертикално излитане бе белязан от много трудности още от самото си начало. Програмата довела до раждането на F-35 се превърна в една от най-скъпите в историята, а цената ѝ достигна до 1,5 трилиона долара.

Въпреки това много от проблемите вече са изчистени, а F-35 е орисан да се превърне в гръбнака на американските ВВС, където самолетът ще остане на служба поне до 2070 година.

Бойният радиус на "невидимия" изтребител е 1100 км, а максималната скорост е 1930 км/ч.

Основното предимство на F-35 е, че той е мултифункционален изтребител.

Въоръжението на самолета включва почти всичко - ракети въздух-земя, противокорабни ракети, ракети въздух-въздух, умни и лазерно насочвани бомби, касетъчни боеприпаси и др. Самолетът може да е въоръжен и с атомни бомби B61 mod 12, които имат точност от 30 метра, могат да се "забиват" навътре в земята и имат мощност от 50 килотона.