Какво знаем за най-бързия пилотиран самолет в света (снимки) | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Какво знаем за най-бързия пилотиран самолет в света (снимки) 32
Снимка: Shutterstock

Какво знаем за най-бързия пилотиран самолет в света (снимки)

Проектът е не само секретен, но се финансира извън държавния бюджет на САЩ

| Редактор: Стоян Гогов 44 54777

В продължение на 34 години в небето над Земята лети самолет, който лесно би могъл да се определи за извънземно НЛО и днес. Това е американският SR-71 Blackbird, а освен с футуристичните си и красиви форми, той остава в историята и като уникална машина, поставила световен рекорд по скорост.

Най-бързият пилотиран полет с реактивен самолет е осъществен през вече далечната 1976 година, а в главната роля влиза именно SR-71 Blackbird. Той успява да развие 3,529.6 км/ч, а рекордът му е ненадминат и до днес.

Историята на SR-71 Blackbird е много интересна и започва през 1959 година с решението на ЦРУ да създаде бърз шпионски самолет, който да е трудно откриваем за вражеските радари и недостижим за съществуващите ПВО системи. Проектът е не само секретен, но се финансира извън държавния бюджет на САЩ, а за него почти липсват документи. Той е създаден в тайна дори от самия Конгрес.

Вижте как изглежда SR-71 Blackbird >> >> >>

През 1960 г.се появяват първите прототипи, а мястото, където са извършвани първите тестове с "извънземно изглеждащите" самолети е прословутата Зона 51.

Първото поколение на самолета се нарича Lockheed A-12 и от него са построени 13 бройки. От тях обаче 6 броя са загубени при инциденти, а двама пилота и един инженер губят живота си. Заслужава да се отбележи, че при разработката и тестването на самолета не са пестени средства. Охраната е получавала колосални заплати, като е имало наети майстори-готвачи от Лас Вегас.

Заради необходимостта на конструкцията 92% от корпуса на самолета е от титан. Основният добив на титан в света обаче ставал в СССР. ЦРУ се заело със създаването на множество фирми-паравани, чрез които да закупи ценният метал от руснаците, без те да разберат крайният собственик и неговата истинска цел.

След като е установено, че Съветският съюз вече разполага с ново поколение ПВО системи и радари, Lockheed A-12 бързо се развива в много по-съвършения SR-71 Blackbird, който изпълнява мисии от 1964 г. до 1998 г. От него са създадени 32 броя, като 12 са загубени при инциденти.

Нито един от самолетите обаче не бива загубен в битка с врага, както това се случва с шпионския U-2. Така например по време на Виетнамската война били изстреляни 800 ракети по SR-71, но самолетът просто бил по-бърз от тях.

За да бъде пилотиран SR-71 Blackbird, бил необходим специален скафандър. Самолетът летял на 24 000 метра надморска височина, а поради огромната си скорост повърхността му се загрявала до около 300 градуса по Целзий. Кабината от своя страна не можела да се херметизира на 100%, а температурата в нея била около 100 градуса по Целзий. Това довело до създаването на скафандър, който да предпазва пилотите - в противен случай те биха умрели.

При дългите полети се налагало пилотите да пият вода и ядат храна, което довело до разработката на много нови технологии - включително и до такава, засичаща погледа на пилота. Водата и храната били пакетирани по начин, сходен с този на космическите храни.

Повечето пилоти, управлявали самолета били издигани в чин генерал. Но с течение на времето, ефективността на SR-71 Blackbird започвала да става спорна. Един час във въздуха струвал 85 000 долара, а на година се давали около 300 милиона долара.

Освен това СССР създал МиГ-31 и ракети, развиващи скорости по-високи от тези на SR-71. Така последният полет на SR-71 над Съветския съюз бил извършен през 1986 година, като след това се наложило шпионският самолет да извършва разузнавателните си мисии, без да навлиза във въздушното пространство на СССР.

Основен фактор за пенсионирането обаче се оказа нуждата от средства за стелт бомбардировача B-2, разпадането на СССР и развитието в областта на шпионските спътници. Военните обаче споделят, че сателитите не могат напълно да заменят подобен шпионски самолет, можещ бързо да осигури тактическа информация. Това е така защото траекториите на сателитите се следят и знаят от по-силните противници на САЩ, като Китай и Русия.

Именно затова в ход е нов проект, за създаването на огромен и супер мощен шпионски дрон, наречен SR-72. Той ще лети на границите с космоса и ще развива скорости от над 6000 км/ч.

Това от своя страна накара руснаците да инвестират в създаването на МиГ-41. Този самолет едва сега навлиза в своята фаза на разработка, но се очаква също да има космически способности.

И SR-72, и МиГ-41 ще се появят през следващото десетилетие.

Какво знаем за най-бързия пилотиран самолет в света (снимки) 32

Какво знаем за най-бързия пилотиран самолет в света (снимки)

Проектът е не само секретен, но се финансира извън държавния бюджет на САЩ

| Редактор : Стоян Гогов 44 54777 Снимка: Shutterstock

В продължение на 34 години в небето над Земята лети самолет, който лесно би могъл да се определи за извънземно НЛО и днес. Това е американският SR-71 Blackbird, а освен с футуристичните си и красиви форми, той остава в историята и като уникална машина, поставила световен рекорд по скорост.

Най-бързият пилотиран полет с реактивен самолет е осъществен през вече далечната 1976 година, а в главната роля влиза именно SR-71 Blackbird. Той успява да развие 3,529.6 км/ч, а рекордът му е ненадминат и до днес.

Историята на SR-71 Blackbird е много интересна и започва през 1959 година с решението на ЦРУ да създаде бърз шпионски самолет, който да е трудно откриваем за вражеските радари и недостижим за съществуващите ПВО системи. Проектът е не само секретен, но се финансира извън държавния бюджет на САЩ, а за него почти липсват документи. Той е създаден в тайна дори от самия Конгрес.

Вижте как изглежда SR-71 Blackbird >> >> >>

През 1960 г.се появяват първите прототипи, а мястото, където са извършвани първите тестове с "извънземно изглеждащите" самолети е прословутата Зона 51.

Първото поколение на самолета се нарича Lockheed A-12 и от него са построени 13 бройки. От тях обаче 6 броя са загубени при инциденти, а двама пилота и един инженер губят живота си. Заслужава да се отбележи, че при разработката и тестването на самолета не са пестени средства. Охраната е получавала колосални заплати, като е имало наети майстори-готвачи от Лас Вегас.

Заради необходимостта на конструкцията 92% от корпуса на самолета е от титан. Основният добив на титан в света обаче ставал в СССР. ЦРУ се заело със създаването на множество фирми-паравани, чрез които да закупи ценният метал от руснаците, без те да разберат крайният собственик и неговата истинска цел.

След като е установено, че Съветският съюз вече разполага с ново поколение ПВО системи и радари, Lockheed A-12 бързо се развива в много по-съвършения SR-71 Blackbird, който изпълнява мисии от 1964 г. до 1998 г. От него са създадени 32 броя, като 12 са загубени при инциденти.

Нито един от самолетите обаче не бива загубен в битка с врага, както това се случва с шпионския U-2. Така например по време на Виетнамската война били изстреляни 800 ракети по SR-71, но самолетът просто бил по-бърз от тях.

За да бъде пилотиран SR-71 Blackbird, бил необходим специален скафандър. Самолетът летял на 24 000 метра надморска височина, а поради огромната си скорост повърхността му се загрявала до около 300 градуса по Целзий. Кабината от своя страна не можела да се херметизира на 100%, а температурата в нея била около 100 градуса по Целзий. Това довело до създаването на скафандър, който да предпазва пилотите - в противен случай те биха умрели.

При дългите полети се налагало пилотите да пият вода и ядат храна, което довело до разработката на много нови технологии - включително и до такава, засичаща погледа на пилота. Водата и храната били пакетирани по начин, сходен с този на космическите храни.

Повечето пилоти, управлявали самолета били издигани в чин генерал. Но с течение на времето, ефективността на SR-71 Blackbird започвала да става спорна. Един час във въздуха струвал 85 000 долара, а на година се давали около 300 милиона долара.

Освен това СССР създал МиГ-31 и ракети, развиващи скорости по-високи от тези на SR-71. Така последният полет на SR-71 над Съветския съюз бил извършен през 1986 година, като след това се наложило шпионският самолет да извършва разузнавателните си мисии, без да навлиза във въздушното пространство на СССР.

Основен фактор за пенсионирането обаче се оказа нуждата от средства за стелт бомбардировача B-2, разпадането на СССР и развитието в областта на шпионските спътници. Военните обаче споделят, че сателитите не могат напълно да заменят подобен шпионски самолет, можещ бързо да осигури тактическа информация. Това е така защото траекториите на сателитите се следят и знаят от по-силните противници на САЩ, като Китай и Русия.

Именно затова в ход е нов проект, за създаването на огромен и супер мощен шпионски дрон, наречен SR-72. Той ще лети на границите с космоса и ще развива скорости от над 6000 км/ч.

Това от своя страна накара руснаците да инвестират в създаването на МиГ-41. Този самолет едва сега навлиза в своята фаза на разработка, но се очаква също да има космически способности.

И SR-72, и МиГ-41 ще се появят през следващото десетилетие.