Какво знаем за най-новия "видим" самолет на Китай (снимки) | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Какво знаем за най-новия "видим" самолет на Китай (снимки) 43
Снимка: AP/БТА

Какво знаем за най-новия "видим" самолет на Китай (снимки)

J-10 няма стелт способности, но не е за подценяване

| Редактор: Стоян Гогов 22 18437

В края на 80-те години лидерът на Китайската народна република Дън Сяопин решава, че страната му заслужава да има свой собствен изтребител, чийто възможности да са равни с тези на руския МиГ-29 и американския F-16.

Икономическите реформи на Сяопин дават резултат и през 1988 година за разработката на самолета са отделени 72 милиона долара. Развитието обаче не е голямо, а на Китай все още липсва ключово ноу-хау.

Китайският самолет придобива форма, след като в началото на 90-те инженерите успяват да се сдобият с множество информация за концептуалния израелски изтребител IAI Lavi, стъпващ върху технологии на F-16.

Разпадът на Съветския съюз решава останалите проблеми пред китайския екип, тъй като в проекта се включват учени от сибирския изследователски център СибНИА. Руснаците твърдят, че само са давали съвети, напътствания и са извършвали наблюдения върху прилагането на израелската самолетна технология, с която Китай се е сдобил.

Така през 1997 година се ражда и първият прототип на J-10 - китайският еквивалент на F-16 и МиГ-29. Десет години по-късно самолетът е приет на въоръжение.

Вижте как изглежда J-10 >> >> >>

J-10 е изграден от специална заздравена метална сплав с ниско тегло и композитни материали. Радарът и авиониката са разработени и произведени в Китай, като според експертите те превъзхождат тези на Су-27, като са наравно с по-късните руски модификации на самолета (но не и със Су-35).

Двигателят на самолета е руски - самолетът се задвижва от един АЛ-31Ф - реактивният агрегат, задвижващ Су-27, който обаче разполага не с един, а с два броя от АЛ-31Ф.

Решението на китайците да използват един двигател е свързано с факта, че така разходите биха били два пъти по-малки, а чрез намаляване на теглото и размерите на самолета неговите характеристики биха останали на ниво.

Съществува план новите J-10 да бъдат с китайски, а не с руски двигатели.

Максималната възможна скорост е 2700 км/ч, тавана на полета е 18 000 метра, а бойният радиус е 550 километра. Китайците споделят, че макар бойния радиус да не е много голям, то това лесно може да се оправи с помощта на дозареждане във въздуха.

Самолетът има 11 пилона, на които да бъде закрепено въоръжение с общо тегло до 7000 килограма. То може да бъде бомби, ракети въздух-въздух, въздух-земя и въздух-море.

Като характеристики, китайският самолет е сходен, дори и визуално, с шведския Saab Gripen-С. Разликата е, че J-10 може да носи повече въоръжение, по-бърз е, но е и с по-малък боен радиус.

Ценово J-10 е по-евтин от Saab Gripen-С, с когото имат сходни характеристики, като една бройка от китайския изтребител струва около 27 милиона долара. Спрямо друга част от европейските си и американски конкуренти, J-10 е почти 10 пъти по-евтин.

ВВС на Китай разполага с около 400 бройки от J-10, като към днешна дата това е най-масовият модерен самолет в авиацията на страната.

По-старите бройки носят означението А, а по-новите - В. Разликата е в подобрените технически характеристики, различният дизайн на въздухозаборника на реактивния двигател и по-способен радар.

J-10 е и самолетът на китайския аеро-акробатичен тим. Всъщност, най-новата тестова версия на J-10 влиза в елитният клуб на самолетите, можещи да извършат изцяло въздушната маневра "Кобрата на Пугачов". Тази версия е с китайски реактивен двигател, дебютира преди броени дни на откриването на най-голямото военно изложение в Китай и показа какво е бъдещето на J-10.

Какво знаем за най-новия "видим" самолет на Китай (снимки) 43

Какво знаем за най-новия "видим" самолет на Китай (снимки)

J-10 няма стелт способности, но не е за подценяване

| Редактор : Стоян Гогов 22 18437 Снимка: AP/БТА

В края на 80-те години лидерът на Китайската народна република Дън Сяопин решава, че страната му заслужава да има свой собствен изтребител, чийто възможности да са равни с тези на руския МиГ-29 и американския F-16.

Икономическите реформи на Сяопин дават резултат и през 1988 година за разработката на самолета са отделени 72 милиона долара. Развитието обаче не е голямо, а на Китай все още липсва ключово ноу-хау.

Китайският самолет придобива форма, след като в началото на 90-те инженерите успяват да се сдобият с множество информация за концептуалния израелски изтребител IAI Lavi, стъпващ върху технологии на F-16.

Разпадът на Съветския съюз решава останалите проблеми пред китайския екип, тъй като в проекта се включват учени от сибирския изследователски център СибНИА. Руснаците твърдят, че само са давали съвети, напътствания и са извършвали наблюдения върху прилагането на израелската самолетна технология, с която Китай се е сдобил.

Така през 1997 година се ражда и първият прототип на J-10 - китайският еквивалент на F-16 и МиГ-29. Десет години по-късно самолетът е приет на въоръжение.

Вижте как изглежда J-10 >> >> >>

J-10 е изграден от специална заздравена метална сплав с ниско тегло и композитни материали. Радарът и авиониката са разработени и произведени в Китай, като според експертите те превъзхождат тези на Су-27, като са наравно с по-късните руски модификации на самолета (но не и със Су-35).

Двигателят на самолета е руски - самолетът се задвижва от един АЛ-31Ф - реактивният агрегат, задвижващ Су-27, който обаче разполага не с един, а с два броя от АЛ-31Ф.

Решението на китайците да използват един двигател е свързано с факта, че така разходите биха били два пъти по-малки, а чрез намаляване на теглото и размерите на самолета неговите характеристики биха останали на ниво.

Съществува план новите J-10 да бъдат с китайски, а не с руски двигатели.

Максималната възможна скорост е 2700 км/ч, тавана на полета е 18 000 метра, а бойният радиус е 550 километра. Китайците споделят, че макар бойния радиус да не е много голям, то това лесно може да се оправи с помощта на дозареждане във въздуха.

Самолетът има 11 пилона, на които да бъде закрепено въоръжение с общо тегло до 7000 килограма. То може да бъде бомби, ракети въздух-въздух, въздух-земя и въздух-море.

Като характеристики, китайският самолет е сходен, дори и визуално, с шведския Saab Gripen-С. Разликата е, че J-10 може да носи повече въоръжение, по-бърз е, но е и с по-малък боен радиус.

Ценово J-10 е по-евтин от Saab Gripen-С, с когото имат сходни характеристики, като една бройка от китайския изтребител струва около 27 милиона долара. Спрямо друга част от европейските си и американски конкуренти, J-10 е почти 10 пъти по-евтин.

ВВС на Китай разполага с около 400 бройки от J-10, като към днешна дата това е най-масовият модерен самолет в авиацията на страната.

По-старите бройки носят означението А, а по-новите - В. Разликата е в подобрените технически характеристики, различният дизайн на въздухозаборника на реактивния двигател и по-способен радар.

J-10 е и самолетът на китайския аеро-акробатичен тим. Всъщност, най-новата тестова версия на J-10 влиза в елитният клуб на самолетите, можещи да извършат изцяло въздушната маневра "Кобрата на Пугачов". Тази версия е с китайски реактивен двигател, дебютира преди броени дни на откриването на най-голямото военно изложение в Китай и показа какво е бъдещето на J-10.