Какво знаем за първия полет на реактивен самолет в света | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Какво знаем за първия полет на реактивен самолет в света 8
Снимка: Wikimedia/DPA

Какво знаем за първия полет на реактивен самолет в света

На 27 август 1939 година, само броени дни преди старта на Втората световна война, полита първия реактивен самолет

| Редактор: Стоян Гогов 15 17149

Днес реактивните самолети са осъществили истинска революция в света на авиацията. Един полет от София до Париж отнема по-малко, отколкото пътуване с кола от столицата ни до Бургас. Превозът на стоки и пътници е бърз и евтин, но всичко това се дължи на полет, осъществен преди цели 82 години. На 27 август 1939 година първият реактивен самолет успешно излита в небето.

 

Вижте как изглежда първият полетял реактивен самолет в света >> >> >>

През далечната 1936 година младият немски инженер Ханс фон Охайн патентова важно откритие. Изследователят прави теоретична разработка как реактивния двигател може да се ползва за задвижване на самолет. Той пресмята точните параметри и обмисля всеки детайл, който може да доведе до появата на революционен нов самолет само 33 години след първия полет в историята - този на братята Райт.

Ханс фон Охайн се свързва с Ернст Хейнкел, който е известен самолетен дизайнер, собственик на фирма за производство на самолети и висш член на нацистката партия. През 30-те години на миналия век за всеки е ясно, че нова световна война е на прага, а придобиването на технологично превъзходство е ключово за евентуалната победа.

Хейнкел приема идеите на Охайн и му помага в реализирането им. През 1937 годна младият инженер демонстрира успешно прототип на реактивния двигател. По късно са направени още два варианта. Избрано е тестовият самолет да полети с третия, който работи с дизелово гориво.

Наред с двигателя фирмата на Хейнкел и Охайн разработват фюзелажа и останалите части на самолета.

От Луфтвафе проявяват голям интерес към проекта и той е дълбоко засекретен. Никой в пресата, сред летците и дори командният състав не знае, че се разработва реактивен самолет.

Междувременно Хейнкел е разочарован от липсата на по-голям интерес към проекта. Немското командване пази в тайна факта, че и други екипи работят по създаването на реактивни самолети.

Крайният продукт на 3-годишните разработки на Хейнкел и Охайн е He 178 - първият реактивен самолет в историята. Макар с различен успех подобни разработки да са водени още от 20-те години на миналия век, именно Не 178 ще полети за пръв път в небето.

Хейнкел избира за тестови пилот Ерих Варзиц. През юни 1939 година той осъществява тестовия полет на друга важна прототипна машина - He 176. Това е първият самолет, задвижван от ракетен двигател с течно гориво.

На 27 август 1939 година Варзиц успешно излита с He 178. Първият реактивен самолет достига максимална скорост от 598 км/ч и има обсег от 200 километра. Тя се задвижва от един, вграден във фюзелажа реактивен двигател.

По-малко от седмица след тестовия полет на машината започва и Втората световна война. Германия ще се окаже водещата сила в разработката на ракети и реактивни самолети. Те обаче няма да окажат решаващо значение във войната.

След падането на Берлин през 1945 година САЩ и СССР започват да се състезават в улавянето на най-добрите немски учени. Америка осъществява операция "Кламер". Така Вашингтон се сдобива с най-добрите ракетни и самолетни учени.

По програма "Кламер" в САЩ попада и Ханс фон Охайн. През 1956 година той се издига до шеф на лабораторията по реактивни изследвания на ВВС, а през 1975 г. става шеф и главен учен на Aero Propulsion Laboratory. Ученият стои зад множество разработки на реактивни двигатели и дори ракети.

Най-голямото постижение в Америка на Ханс фон Охайн е свързано с разработката на технологията за вертикално излитане.

На неговите трудове и лекции се базира двигателя за вертикално излитане на най-съвременния американски изтребител F-35. Това е признато от конструктора Пол Бевилак, който е един от двамата създатели на системата в F-35.

След края на Втората световна война САЩ имат интерес към Ернст Хейнкел, но се оказва, че макар той да е ръководител на една от най-важните фирми в областта на реактивната авиация, по-ценни са учените и работниците му. Така Хейнкел остава в Германия и продължава да се занимава с разработката на скутери и малки градски автомобили.

Един от близките приятели на Хейнкел в нацисткия му период обаче ще направи същинска кариера отвъд океана. През 1939 година Хейнкел дарява първия реактивен самолет на младия и обещаващ учен Вернер фон Браун, който се интересува от ракетните двигатели, но все още има малко практичен опит с тях. Само 30 години след подаръка, ракетата Saturn V, създадена от Браун, ще отведе американските астронавти на Луната.

Какво знаем за първия полет на реактивен самолет в света 8

Какво знаем за първия полет на реактивен самолет в света

На 27 август 1939 година, само броени дни преди старта на Втората световна война, полита първия реактивен самолет

| Редактор : Стоян Гогов 15 17149 Снимка: Wikimedia/DPA

Днес реактивните самолети са осъществили истинска революция в света на авиацията. Един полет от София до Париж отнема по-малко, отколкото пътуване с кола от столицата ни до Бургас. Превозът на стоки и пътници е бърз и евтин, но всичко това се дължи на полет, осъществен преди цели 82 години. На 27 август 1939 година първият реактивен самолет успешно излита в небето.

 

Вижте как изглежда първият полетял реактивен самолет в света >> >> >>

През далечната 1936 година младият немски инженер Ханс фон Охайн патентова важно откритие. Изследователят прави теоретична разработка как реактивния двигател може да се ползва за задвижване на самолет. Той пресмята точните параметри и обмисля всеки детайл, който може да доведе до появата на революционен нов самолет само 33 години след първия полет в историята - този на братята Райт.

Ханс фон Охайн се свързва с Ернст Хейнкел, който е известен самолетен дизайнер, собственик на фирма за производство на самолети и висш член на нацистката партия. През 30-те години на миналия век за всеки е ясно, че нова световна война е на прага, а придобиването на технологично превъзходство е ключово за евентуалната победа.

Хейнкел приема идеите на Охайн и му помага в реализирането им. През 1937 годна младият инженер демонстрира успешно прототип на реактивния двигател. По късно са направени още два варианта. Избрано е тестовият самолет да полети с третия, който работи с дизелово гориво.

Наред с двигателя фирмата на Хейнкел и Охайн разработват фюзелажа и останалите части на самолета.

От Луфтвафе проявяват голям интерес към проекта и той е дълбоко засекретен. Никой в пресата, сред летците и дори командният състав не знае, че се разработва реактивен самолет.

Междувременно Хейнкел е разочарован от липсата на по-голям интерес към проекта. Немското командване пази в тайна факта, че и други екипи работят по създаването на реактивни самолети.

Крайният продукт на 3-годишните разработки на Хейнкел и Охайн е He 178 - първият реактивен самолет в историята. Макар с различен успех подобни разработки да са водени още от 20-те години на миналия век, именно Не 178 ще полети за пръв път в небето.

Хейнкел избира за тестови пилот Ерих Варзиц. През юни 1939 година той осъществява тестовия полет на друга важна прототипна машина - He 176. Това е първият самолет, задвижван от ракетен двигател с течно гориво.

На 27 август 1939 година Варзиц успешно излита с He 178. Първият реактивен самолет достига максимална скорост от 598 км/ч и има обсег от 200 километра. Тя се задвижва от един, вграден във фюзелажа реактивен двигател.

По-малко от седмица след тестовия полет на машината започва и Втората световна война. Германия ще се окаже водещата сила в разработката на ракети и реактивни самолети. Те обаче няма да окажат решаващо значение във войната.

След падането на Берлин през 1945 година САЩ и СССР започват да се състезават в улавянето на най-добрите немски учени. Америка осъществява операция "Кламер". Така Вашингтон се сдобива с най-добрите ракетни и самолетни учени.

По програма "Кламер" в САЩ попада и Ханс фон Охайн. През 1956 година той се издига до шеф на лабораторията по реактивни изследвания на ВВС, а през 1975 г. става шеф и главен учен на Aero Propulsion Laboratory. Ученият стои зад множество разработки на реактивни двигатели и дори ракети.

Най-голямото постижение в Америка на Ханс фон Охайн е свързано с разработката на технологията за вертикално излитане.

На неговите трудове и лекции се базира двигателя за вертикално излитане на най-съвременния американски изтребител F-35. Това е признато от конструктора Пол Бевилак, който е един от двамата създатели на системата в F-35.

След края на Втората световна война САЩ имат интерес към Ернст Хейнкел, но се оказва, че макар той да е ръководител на една от най-важните фирми в областта на реактивната авиация, по-ценни са учените и работниците му. Така Хейнкел остава в Германия и продължава да се занимава с разработката на скутери и малки градски автомобили.

Един от близките приятели на Хейнкел в нацисткия му период обаче ще направи същинска кариера отвъд океана. През 1939 година Хейнкел дарява първия реактивен самолет на младия и обещаващ учен Вернер фон Браун, който се интересува от ракетните двигатели, но все още има малко практичен опит с тях. Само 30 години след подаръка, ракетата Saturn V, създадена от Браун, ще отведе американските астронавти на Луната.