Тежката ракета-носител "Ангара А5" се отправи към космодрума в Плесецк от територията на ракетния център "Хруничев" за втори старт, съобщи ТАСС.

Вижте как изглежда "Ангара А5" >> >> >>

Железопътният ешелон ще достави ракетата на северния космодрум за летателно изпитание, предвидено за 17 август. По-рано от Роскосмос съобщиха, че универсалните ракетни модули на "Ангара" са били натоварени на специални вагони и очакват разрешение от Държавната комисия за отправянето им към космодрума.

Ракетата е провела успешни тестове за проверка в контролно-изпитателнатата станция в Центъра "Хруничев" и е готова за възобновяване на полетно-космическите изпитания.

"Ангара" е серия руски ракети-носители от лек до тежък клас. Новите модели използват за гориво екологично чисти компоненти. Първият и засега единствен тест на тежката ракета-носител "Ангара-А-5" беше проведен през месец декември 2014 година, припомня агенцията.

Какво знаем за тежката "Ангара А5"

Тежката версия има 4 помощни ускорителя, като всеки един от тях на практика е версия на първата степен на Ангара А1.2, работещ с течен кислород и керосин, които се изгарят от ракетния двигател РД-191.

Заедно с ядрото, при излитането функционират общо 5 агрегата РД-191. Втората използва същото гориво и ракетният двигател РД-0124A. Нещата са по-сложни при третата степен, защото тя може да бъде или с модулът Бриз-М, ползващ токсичното гориво диазотен тетраоксид и асиметричен диметилхидразин или модулът КВТК, работещ с течен водород и кислород.

На ниска околоземна орбита Ангара А5 ще може да се извежда 24 500 килограма, а на геостационарна - 7500 кг. Цената на един пуск ще е около 100 милиона долара.

Проблемите

Основният проблем на "Ангара А5" е, че е морално остаряла. Нейните способности са сходни с тези на американската ракета Falcon-9, но цената на изстрелването е с цели 40 милиона долара повече.

Русия продължава да развива своя доста успешен керосиново-кислороден двигател, който наистина има голям потенциал. Експертите обаче споделят, че бъдещето е на метановите ракетни двигатели. Към днешна дата SpaceX и Blue Origin са във финалната фаза на разработката на подобен агрегат, а Русия още не е стартирала планирането му.

Роскосмос няма ясни планове и за прилагането на технология, свързана с повторно използване на ракетите.

Всичко това означава, че "Ангара" няма да бъде конкурентна на пазара за комерсиални мисии. Основният ѝ клиент ще е руската армия, а евентуално Роскосмос ще я ползва за различни научни мисии или изграждането на конструкции в орбита.

Заради скромния си бюджет, Роскосмос не планира самостоятелни изследователски мисии, което означава, че бъдещето пред "Ангара" не е особено светло.