Най-добрите експериментални самолети на САЩ (снимки) | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Най-добрите експериментални самолети на САЩ (снимки) 60
Снимка: US Airforce

Най-добрите експериментални самолети на САЩ (снимки)

САЩ не пести сили в разработването на иновативни авиационни технологии

| Редактор: Стоян Гогов 79 37809

Днес САЩ е страната с най-развити Военновъздушни сили. Вашингтон разполага с голяма гама самолети и дронове, можещи да летят дори и в Космоса. Една от причините за успеха на американците се крие във факта, че те създават множество експериментални самолети.

Последните изпробват множество иновативни и дори научнофантастични за времето си технологии. Естествено, за по-новите проекти не се знае почти нищо - те са строго секретни, а съществуването им понякога се отрича. Въпреки това ние ще Ви представим 5-те най-успешни и значими експериментални самолета на САЩ, създавани досега.

Вижте как Топ 5 на най-значимите американски експериментални самолети >> >> >>

Всеки един от тях е поставил рекорд или е допринесъл за водещата позиция на щатските ВВС. Ето кои са те:

5. X-37

X-37

Снимка: US Airforce

Безпилотната совалка X-37 е обгърната с мистерии, като за нея се знае изключително малко. Знае се, че тя може да се движи и маневрира в околоземна орбита, както и че се приземява като самолет. Космическият самолет може да се ползва за подслушване руски или китайски сателити или като антисателитно оръжие. Х-37 служи и като изпитателна площадка за множество технологии.

Една от малкото му известни мисии, е свързана с тестването на микровълнова технология. През 2020 година совалката имаше задача да слънчевата енергия, да конвертира я в микровълни и да я изпраща под формата на лъч към Земята.

Министерството на отбраната на САЩ и новосформираните космическите сили не разкриват нищо повече. От Военноморската изследователска лаборатория обаче споделят, че технологията им би имала голям потенциал.

Ако експериментът е успешен, то е възможно в бъдеще дроновете на САЩ да станат електрически и да летят във въздуха неограничено време. Захранването им ще идва от космоса. Ако технологията се развие, то промените биха имали ефект върху цялото човечество.

4. X-5

Bell X-5

Снимка: NASA

Bell X-5 е първият самолет със сменяема геометрия на крилата. Проектът е развитие на концепцията на Messerschmitt - P.1101. След края на Втората световна война САЩ се сдобива с най-добрите учени и секретни панове в сферата на самолетните и ракетни науки на Германия.

Недовършеният прототип на P.1101 е откаран в САЩ през 1945 година. В последствие той е доразвит. Крилата могат да имат 3 позиции с ъгли спрямо основния корпус 20°, 40° и 60°. Х-5 прави първия си полет през 1951 година и поставя началото на нова ера в самолетостроенето.

Експерименталният самолет доказва, че крилата със сменяема геометрия са много ефективни и имат бъдеще.

В последствие САЩ се сдобива с General Dynamics F-111, Grumman F-14 Tomcat и Rockwell B-1 Lancer. Последният от тях все още лети.

СССР също развива технологията с сменяема геометрия на крилата. МиГ-23, МиГ-27, Су-17/20/22, Су-24, Ту-22M и Ту-160 са базирани на тази технология. Днес Ту-160 е най-бързият бомбардировач в света и най-големия коз в стратегическата авиация на Москва.

3. X-2 Starbuster

X-2 Starbuster

Снимка: NASA

Това е първият самолет, преминал границата от 3 000 км/ч. Благодарение на него авиоинженерите и конструкторите разбират какви проблеми възникват при летенето с подобни скорости и тестват начините за тяхното отстраняване.

Преди появата на X-2 се е говорело за съществуването на "термична бариера", която не е позволявала създаването на толкова бърз свръхзвуков самолет.

Използването на нови сплави, технология за охлаждане, методи на контрол и аеродинамичната форма на крилата решават проблема, а X-2 Starbuster прави първия си полет през 1955 година.

Любопитно е, че самолетът не разполага с реактивен, а с ракетен двигател.

2. X-1

Bell X-1

Снимка: NASA

Това е първият самолет преминал звуковата бариера, като максималната му скорост надвишавала с близо 1 000 км/ тази на звука. Х-1 прави първия си полет през януари 1946 година и се задвижва от ракетен мотор.

Преминаването на звуковата бариера става около година след първия полет на самолета.

Проектът е идеен наследник на немския ракетен самолет Me 163B, за който има непотвърдени данни, че също е можел да премине звуковата бариера (1 235 км/ч).

Създаването на Х-1 започва преди десанта в Нормандия през 1944 година, когато американските военни започват да обмислят създаването на по-иновативни и бързи самолети. Краят на войната заварва проектът полуготов.

Това си личи от факта, че самолетът не е с наклонени крила, с каквито разполагат немските реактивни и ракетни самолети от края на войната.

Х-1 се оказва много ценен за Пентагона и поради други причини. За пръв път е тествана  доказана необходимостта от съдействие между най-добрите изследователски центрове и учени, индустрията и армията. Проектът тества иновативни за времето си технологии в секретни условия, но заводите и научите центрове успяват да създадат исканият от Пентагона самолет в рекордни срокове.

1. X-15

X-15

Снимка: Wikipedia

Експерименталният американски самолет X-15 е най-бързият летателен апарат пилотиран някога от човек - 7 274 км/час. Това е самолетът достигнал най-голяма височина на полета - 108 километра над повърхността (извършвайки на практика полет в Космоса), а пилотите му са усетили най-голямото претоварване - стигащо до 15G.

В общи линии, това е най-успешният експериментален самолет, създаван някога.

Основните идеи зад проекта принадлежат на привлечения в САЩ немски учен д-р Валтер Роберт Дорнбергер, а ръководител на проекта е инженерът Чарлз Харисън.

Вместо реактивни за задвижването се използват ракетни двигатели, горящи етилов алкохол и течен кислород. По-късно е поставена втора версия на двигателя, работеща с амоняк и течен кислород. Освен това Х-15 има 12 на брой мини двигатели, използвани за маневриране на границата между космоса и атмосферата.

Освен това самолетът не излита от писта, а от крилото на летящ във въздуха бомбардировач. Кацането пък не става с нормалната конфигурация от 3 колесника, а от две ски и един колесник.

Конструкцията е изградена от титан и стомана, а фюзелажът е изработен от специална топлоустойчива никелова сплав. На помощ при справянето с високите температури идват и два резервоара пълни с хелий и течен азот, които служат за охладители на различни бордови системи.

Поради високите скорости, огромното количество стрес и необходимостта от нечовешко бързи реакции, Х-15 се превръща в може би първия самолет използващ компютърни чипове и алгоритми, извършващи стабилизацията на полета. Днес тази технология се прилага на практика във всички съвременни военни самолети.

Технологиите изпробвани с Х-15 намират приложение в шпионския SR-71 "Blackbird".

Най-добрите експериментални самолети на САЩ (снимки) 60

Най-добрите експериментални самолети на САЩ (снимки)

САЩ не пести сили в разработването на иновативни авиационни технологии

| Редактор : Стоян Гогов 79 37809 Снимка: US Airforce

Днес САЩ е страната с най-развити Военновъздушни сили. Вашингтон разполага с голяма гама самолети и дронове, можещи да летят дори и в Космоса. Една от причините за успеха на американците се крие във факта, че те създават множество експериментални самолети.

Последните изпробват множество иновативни и дори научнофантастични за времето си технологии. Естествено, за по-новите проекти не се знае почти нищо - те са строго секретни, а съществуването им понякога се отрича. Въпреки това ние ще Ви представим 5-те най-успешни и значими експериментални самолета на САЩ, създавани досега.

Вижте как Топ 5 на най-значимите американски експериментални самолети >> >> >>

Всеки един от тях е поставил рекорд или е допринесъл за водещата позиция на щатските ВВС. Ето кои са те:

5. X-37

X-37

Снимка: US Airforce

Безпилотната совалка X-37 е обгърната с мистерии, като за нея се знае изключително малко. Знае се, че тя може да се движи и маневрира в околоземна орбита, както и че се приземява като самолет. Космическият самолет може да се ползва за подслушване руски или китайски сателити или като антисателитно оръжие. Х-37 служи и като изпитателна площадка за множество технологии.

Една от малкото му известни мисии, е свързана с тестването на микровълнова технология. През 2020 година совалката имаше задача да слънчевата енергия, да конвертира я в микровълни и да я изпраща под формата на лъч към Земята.

Министерството на отбраната на САЩ и новосформираните космическите сили не разкриват нищо повече. От Военноморската изследователска лаборатория обаче споделят, че технологията им би имала голям потенциал.

Ако експериментът е успешен, то е възможно в бъдеще дроновете на САЩ да станат електрически и да летят във въздуха неограничено време. Захранването им ще идва от космоса. Ако технологията се развие, то промените биха имали ефект върху цялото човечество.

4. X-5

Bell X-5

Снимка: NASA

Bell X-5 е първият самолет със сменяема геометрия на крилата. Проектът е развитие на концепцията на Messerschmitt - P.1101. След края на Втората световна война САЩ се сдобива с най-добрите учени и секретни панове в сферата на самолетните и ракетни науки на Германия.

Недовършеният прототип на P.1101 е откаран в САЩ през 1945 година. В последствие той е доразвит. Крилата могат да имат 3 позиции с ъгли спрямо основния корпус 20°, 40° и 60°. Х-5 прави първия си полет през 1951 година и поставя началото на нова ера в самолетостроенето.

Експерименталният самолет доказва, че крилата със сменяема геометрия са много ефективни и имат бъдеще.

В последствие САЩ се сдобива с General Dynamics F-111, Grumman F-14 Tomcat и Rockwell B-1 Lancer. Последният от тях все още лети.

СССР също развива технологията с сменяема геометрия на крилата. МиГ-23, МиГ-27, Су-17/20/22, Су-24, Ту-22M и Ту-160 са базирани на тази технология. Днес Ту-160 е най-бързият бомбардировач в света и най-големия коз в стратегическата авиация на Москва.

3. X-2 Starbuster

X-2 Starbuster

Снимка: NASA

Това е първият самолет, преминал границата от 3 000 км/ч. Благодарение на него авиоинженерите и конструкторите разбират какви проблеми възникват при летенето с подобни скорости и тестват начините за тяхното отстраняване.

Преди появата на X-2 се е говорело за съществуването на "термична бариера", която не е позволявала създаването на толкова бърз свръхзвуков самолет.

Използването на нови сплави, технология за охлаждане, методи на контрол и аеродинамичната форма на крилата решават проблема, а X-2 Starbuster прави първия си полет през 1955 година.

Любопитно е, че самолетът не разполага с реактивен, а с ракетен двигател.

2. X-1

Bell X-1

Снимка: NASA

Това е първият самолет преминал звуковата бариера, като максималната му скорост надвишавала с близо 1 000 км/ тази на звука. Х-1 прави първия си полет през януари 1946 година и се задвижва от ракетен мотор.

Преминаването на звуковата бариера става около година след първия полет на самолета.

Проектът е идеен наследник на немския ракетен самолет Me 163B, за който има непотвърдени данни, че също е можел да премине звуковата бариера (1 235 км/ч).

Създаването на Х-1 започва преди десанта в Нормандия през 1944 година, когато американските военни започват да обмислят създаването на по-иновативни и бързи самолети. Краят на войната заварва проектът полуготов.

Това си личи от факта, че самолетът не е с наклонени крила, с каквито разполагат немските реактивни и ракетни самолети от края на войната.

Х-1 се оказва много ценен за Пентагона и поради други причини. За пръв път е тествана  доказана необходимостта от съдействие между най-добрите изследователски центрове и учени, индустрията и армията. Проектът тества иновативни за времето си технологии в секретни условия, но заводите и научите центрове успяват да създадат исканият от Пентагона самолет в рекордни срокове.

1. X-15

X-15

Снимка: Wikipedia

Експерименталният американски самолет X-15 е най-бързият летателен апарат пилотиран някога от човек - 7 274 км/час. Това е самолетът достигнал най-голяма височина на полета - 108 километра над повърхността (извършвайки на практика полет в Космоса), а пилотите му са усетили най-голямото претоварване - стигащо до 15G.

В общи линии, това е най-успешният експериментален самолет, създаван някога.

Основните идеи зад проекта принадлежат на привлечения в САЩ немски учен д-р Валтер Роберт Дорнбергер, а ръководител на проекта е инженерът Чарлз Харисън.

Вместо реактивни за задвижването се използват ракетни двигатели, горящи етилов алкохол и течен кислород. По-късно е поставена втора версия на двигателя, работеща с амоняк и течен кислород. Освен това Х-15 има 12 на брой мини двигатели, използвани за маневриране на границата между космоса и атмосферата.

Освен това самолетът не излита от писта, а от крилото на летящ във въздуха бомбардировач. Кацането пък не става с нормалната конфигурация от 3 колесника, а от две ски и един колесник.

Конструкцията е изградена от титан и стомана, а фюзелажът е изработен от специална топлоустойчива никелова сплав. На помощ при справянето с високите температури идват и два резервоара пълни с хелий и течен азот, които служат за охладители на различни бордови системи.

Поради високите скорости, огромното количество стрес и необходимостта от нечовешко бързи реакции, Х-15 се превръща в може би първия самолет използващ компютърни чипове и алгоритми, извършващи стабилизацията на полета. Днес тази технология се прилага на практика във всички съвременни военни самолети.

Технологиите изпробвани с Х-15 намират приложение в шпионския SR-71 "Blackbird".