Африканска модна дизайнерка, станала популярна благодарение на Бионсе, планира да разшири производството си в Сенегал и да обучи местни шивачи, за да превърне успеха на марката си в реални работни места, каза тя.

Дрехите на Сара Диоуф с марката Tongoro получиха международна слава, след като Бионсе се появи с шараните ѝ рокли и панталоните с широки крачоли, докато беше на почивка в Италия миналата година. Това предизвика троен скок на продажбите.

След това 31-годишната дизайнерка бе помолена да изработи индивидуален проект за Бионсе, която облече костюм Tongoro, а танцьорите ѝ носеха бижута с тази марка във видеоклипа "Spirit" за филма "Цар Лъв".

R&B певицата Алиша Кийс и британската манекенка Наоми Кембъл също бяха забелязани в дрехи Tongoro, които се продават онлайн за около 200 евро (220 долара) бройката.

В Африка обаче все още много хора не са усетили ползата от нарасналото търсене на дрехи "Произведено в Африка", казва Диоуф, която дава работа засега само на седем шивачи. Според нея с повече обучение на местните хора и онлайн продажбите зараждащата се в Сенегал текстилна промишленост може да расте.

Имаме толкова способни хора, но мисля, че ни трябва само малко повече структура, за да минем на следващо ниво, каза Диоуф в интервю в сенегалската столица Дакар.

"За мен случилото се с Бионсе повдига темата и отваря врати", допълни тя.

Диоуф основава марката си през 2016 година, след като пътува многократно между Дакар и Париж и след като разбира, че приятелите ѝ във Франция имат желание да купуват дрехите, които прави в Сенегал.

Дакар е известен с наситената си с живот модна сцена, но повечето шивачи са самоуки, работят по кьошетата и нямат възможност да достигат до много клиенти.

След като Tongoro се появи в списанията Elle и Vogue, Диоуф осъзнава, че има потенциал да продава в целия свят. Тя планира да разшири дейността си догодина и да открие производство със 100 до 150 шивачи.

"Имам чувството, че от дълго време всичко, което идва от Африка, се асоциира с лошо качество", каза тя. За мен беше важно да кажа, че всъщност можеш да си купиш нещо от Африка, което не е клише (...), нещо, което може да бъде модерно и младежко, допълни тя.

Промените са големи. Сенегалските шивачи не са свикнали да произвеждат в големи количества, продажбата на дрехи онлайн е сравнително нова идея сред местните, каза Диоуф.

Ако повече африкански компании започнат електронна търговия, това може да доведе до решаващи промени за разширяването на дейността им, каза тя.

"В Дакар има все повече нови марки", каза Диоуф. Мисля, че с новото поколение, особено поради това, че сме по-запалени по всичко електронно, нещата бавно се променят, допълни тя.

Нейните най-големи пазари сега са Нигерия, Южна Африка и Гана, но се надява да понижи цените с разрастването на компанията и да стане африканският вариант на огромната испанска верига Zara.

За да се разширя, ще трябва да инвестирам в обучение. Мисля, че това е следващото предизвикателство пред "Произведено в Африка", каза тя.

"Имаме много занаятчии с прекрасни умения и качества, но когато става дума за увеличаване на мащаба не можем да си позволим разлика в изделията", допълни Диоуф.

Други западноафрикански дизайнери имат същите нужди.

Софи Си, която наскоро пусна сенегалската марка BAAX, планира да открие училище за шивачи в Дака догодина.

Диоуф се надява вниманието към марката ѝ да доведе също така до по-голямо уважение към и по-големи инвестиции в останалите африкански компании.

"Много е важно за мен да създам екосистема, в която всеки да има полза от това, което правя", каза тя.