Създател на легендарния едноименен бранд, Джани Версаче е много повече от дизайнер, казано на съвременен език той е мега инфлуенсър. Тръгнал от нищото, създава огромна компания, която не просто твори необикновени модни линии, но и аксесоари, парфюми, часовници, бижута, мебели, козметика. Притежава и хотел. Той не шие само тоалети, с които да глези звездите, ами и много костюми за оперни спектакли и филми - облече Силвестър Сталоун в "Съдия Дред", работи по визията на "Шоугърли" на Пол Верховен и други.

"Опитвам се да контрастирам. Животът днес е пълен с контраст. Трябва да се променим. Аз съм малко като Марко Поло, обикалям и смесвам култури", казвал е приживе корифеят на модата.

Embed from Getty Images

На 2 декември 1946 г. в италианското градче Реджо ди Калабрио се ражда Джани Версаче, топ дизайнерът, който ще прекрои много неща от познатите в бизнеса. Той е дете на семейство от средната класа. Открива света на модата още в детството си благодарение на своята майка Франческа, която притежава модно ателие. Именно тя и нейния усет за красота оказват най-голямо влияние върху професионалния му път.

Джани се записва да учи архитектура, но продължава да рисува модели на дрехи. Франческа вижда желанието и таланта му и го прави свой помощник в ателието. На 18 години Джани започва да помага в семейния бизнес, посещавайки същевременно ревюта в Париж, Лондон и Рим и доизграждайки усещането си за мода.

Може да се каже, че първият, който открива таланта му, е италианският бизнесмен Енцо Никозиа. Той  му предлага да изготви модна колекция за неговата компания. Джани не се колебае и се мести в Милано. Още първите му предложения се разграбват като топъл хляб, а уникалните му и креативни модели завладяват светкавично модните подиуми. През следващите години Версаче получава покани за сътрудничество от наложили се марки като Genny, Valentino и Callaghan.

Това зу дава увереност да пристъпи към собствен бизнес. През 1978 г. заедно с брат си Санто и сестра си Донатела той създава семейната компания Gianni Versace S.p.A. (съкратено - Versace). За емблема на модната къща е избрана главата на митичната горгона медуза. Според моделиера медуза е "синтез на красотата и простотата, който буквално парализира и хипнотизира".

Същата година Джани представя първата си собствена дамска колекция, а през септември следва и мъжка. Предложенията на Версаче предизвикват фурор сред благодарение на своята чувственост, блясък и необичаен подход към материите. Тоалетите понякога са критикувани заради сексапила, който носят. Той беше известен с това че включва вдъхновени от робството елементи в своите дизайни, които някои смятаха за твърде вулгарни, за да бъдат модерни. Често пъти Версаче експериментира със своята муза, сестра си Донатела.

Embed from Getty Images

Дизайнерът смесва смело материите, експериментира с цветовете и формите, създавайки неповторими шедьоври на модния подиум. И успехът не закъснява. През 1982 година Джани печели първата си награда за най-добър дизайнер на дамска колекция за периода есен/ зима 1982/83. В нея той вкарва за пръв път металните аксесоари и безопасните игли, които се превръщат в запазена марка за Версаче. Същата година се запознава с бъдещия си партньор Антонио Д'Амико, който по това време работи като модел. Двамата живеят заедно до смъртта на дизайнера.

През следващите години идват и световната слава, и многомилионните приходи. Брандът отваря бутици в големите столици на модата Лондон, Париж, Милано, Ню Йорк и Мадрид, печелейки все повече клиенти сред световния хайлайф. Сред знаменитостите, които са фенове на италианския дизайнер, са Мадона, Елтън Джон, Шер, Гуинет Полтроу, Майкъл Джексън, принцеса Даяна и много други.

Embed from Getty Images

Световната слава не главозамайва италианеца и той си остава непретенциозен и щедър до края на живота си.

"Дори Микеланджело получава заплата за работата си по Сикстинската капела. На онези художници, които казват, че творят само от любов към изкуството, казвам: "Я, се стегнете!", смята още той.

Embed from Getty Images

От модели през фотографи до знаменитости, на върха на кариерата си Версаче доминираше в света на модата. Когато редактори като Сузи Менкес дори критикуваха шоутата му, той имаше силата да забрани тези автори.

Но диапазонът на таланта му не се ограничава само с модния подиум. Той си сътрудничи с миланската Ла Скала, като проектира и шие костюмите за някои от най-обичаните постановки в продължение на дълги години. Сценичните костюми заслужено му печелят овации по цял свят. През 1993 г. Джани печели "Оскар" за постижения в модните среди.

През 1992 г. Версаче навлиза в парфюмерийния бизнес и представя парфюмa си "Versus Donna", а две години по-късно се появяват и часовници с марката. Постепенно към продуктите, предлагани от компанията, се добавят аксесоари, бижута, мебели и козметика.

Версаче експериментира с най-съвременни за времето си дизайнерски технологии. През 1983 г. той изучава лазерна технология в Япония, която по-късно ще повлияе на няколко от емблематичните му оригинални дизайнерски решения.

И докато се наслаждава на полета си във висините, постигнал крупни успехи в работата, а и любовта, пада улучен от куршум. Краят идва на 15 юли 1997 г., когато Версаче е прострелян смъртоносно на прага на дома си в Маями. Гибелта му е обвита в мистерия. За убийството е обвинен 25-годишният хомосексуалист Андрю Кънанан, който е открит 8 дни по-късно прострелян в главата. Мотивите остават неясни. Говори се, че мъжът оставил бележка: "Всичко е платено".

Embed from Getty Images

Смъртта на гениалния дизайнер е повратен момент в историята на бранда. Сестра му Донатела, която освен творчески директор е и акционер с 20%, поема ръководството на семейната фирма. Други 30 процента от собствеността се държат от брат му Санто, а останалите 50 процента отиват при тогава 11-годишната дъщеря на Донатела Алегра по силата на завещанието на чичо й Джани.

Този период е изключително труден за фамилията Версаче. Донатела се пристрастява към наркотиците и пластичната хирургия, а Санто изпада в сериозна депресия. Дъщерята на Донатела се разболява от анорексия няколко години по-късно и се подлага на лечение. През 2004 г. модна къща "Версаче" е на път да се срине след загубата на основния си идеен двигател в лицето на Джани.

Embed from Getty Images

Все пак Донатела успява да си стъпи на краката и да изведе фирмата от дупката. Това става благодарение и на младия британски дизайнер Кристофър Кейн, който вдъхва нов живот на младежката линия Versus.

Самата Донатела се измъква постепенно от сянката на гениалния си брат и се налага като дизайнер, пренасяйки марката в XXI век, без да загърбва наследството на Джани. "Брат ми е най-добрият учител, който някога съм имала. Всичко, което съм научила от него, и всичко, което съм правила и ще правя, винаги ще бъде докоснато от Джани", казва тя.

Днес марката произвежда различни маркетингови линии: Atelier Versace, Versace Couture, Versace Jeans Couture, Versace Sport, Versace Home Collection, Versace Collection, Versace Ceramic Designs и Versus (Versace). В допълнение към дрехите и аксесоарите легендарният бранд притежава хотел Palazzo Versace.

"Шик ли? Това е една от най-грозните думи в речника. Използва се от онези, които ги е страх да бъдат себе си. Които не се осмеляват", казва италианецът пред студенти в Кралския колеж в Лондон.

Отгледа група супер модели

Embed from Getty Images

Версаче и неговия възход към славата съвпада с този на групата от емблематични супер модели от 90-те, включително Наоми Кембъл, Карла Бруни, Линда Евангелиста, Кристи Търлингтън, Хелена Кристенсен, Клаудия Шифър и Синди Крауфорд. Групата често ходи на модни ревюта и позира в рекламни кампании за дизайнера. Още се помни неговата черна рокля, закопчана с големи златни щифтове, която Елизабет Хърли носеше на филмова премиера през 1995 г. Роклята се превърна в един от най-емблематичните моменти на червения килим на всички времена, издигайки Хърли от актриса до звезда.

Embed from Getty Images

"В миналото хората са се раждали кралски особи. В днешно време кралските права се определят от това, какво правите. Не се впускайте в тенденциите. Не карайте модата да ви притежава, вие решавате какво сте, какво искате да изразите с начина, по който се обличате и начина ви на живот", казвал е той.

Според него е отговорност на дизайнера да се опита да наруши правилата и бариерите.