Камен Марков е първият българин, който заедно с екипа си спечели голямото отличие в категорията Outstanding Visual Effects in a Commercial за работата по рекламата "Момчето и пианото" с участието на сър Елтън Джон в началото на тази година на престижните VES Awards. През изминалата седмица работата му бе отличена с друга голяма награда - Craft Arrows за изпълнение на реклама на раздаването на британските отличия British Arrows - сребро за визуални ефекти и злато за CG (компютърно-генерирани) ефекти. Свързахме се с него, за да ни разкаже за пътя си към големите награди.

Вижте снимки на Камен >>

Камене, здравей, първо честито за поредното голямо отличие, до което достигна заедно с твоя екип. Къде те намирам?

Здравей. Благодаря за добрите думи. Еyфорията от наградите премина бързо и шоуто продължава. В момента съм в Лондон и работя по новата кампания на енергийните напитки Irn-Bru с режисьорът Улф Йохансон. Той е легенда в бранша, който прави едни най-забавните реклами като "Little Rock" на Diesel Jeans. В същото време съм зает с предпродукцията на някои от новите глобални кампании на Amazon и Pepsi.

Вече имаш две много сериозни награди за рекламата "Момчето и пианото" с участието на Елтън Джон - VES и British Arrows, какъв е подходът във твоята работа, с която успя да впечатлиш журитата на такива сериозни конкурси? Все пак са виждали едва ли не всичко.

Държа да подчертая, че независимо от моята водеща позиция в проекта, успехите са изключително и благодарение на цялостната работа на екипа, както и на индивидуалния им талант. "Момчето и пианото" беше безкрайно рискован проект. Постигането на реализъм в изграждането на компютърен човешки образ е изключително трудно и много рядко е постигано успешно. Още по-малко с бюджета и срока на рекламна кампания в сравнение с възможностите на филмова продукция. Моят подход обикновено е да опростя всичко на дребни и сравнително лесни за изпълнение задачи, изстисквайки на максимум съществуващата технология за всяка от тях. Ако има някакъв по-забележим момент, то това обикновено са начините, които намирам да обединя всички елементи от моята, както и работата и времето на хората от екипа ми, за да стигнем до финалния резултат, без да се налага компромис спрямо картината, която съм изградил в главата си. Специално в този проект се наложи да потърся нови, по-креативни и различни методи, за да надскочим това, което е постигано досега.

Снимка: Личен архив

Вече знаем, че ръководиш екип от 40 души. Как успяваш да се сработиш с толкова хора?

Понякога са и повече. Не винаги е лесно, но когато има добре подредена структура и йерархия и когато хората се държат професионално и всеки си върши работата според възможностите, тогава нещата вървят относително гладко. Имам предимството да работя с някои от най-талантливите професионалисти в бранша, на които да се облегна и да разчитам. Като ръководител на екипа на техническо и креативно ниво отговорността е голяма и става въпрос за стряскащи с размерите си бюджети. Важно е колегите ми да са напълно уверени в правилността на техническите и креативните решения, които взимам, за да могат да се концентрират максимално върху поставените задачи. Качествата на всеки трябва да се преценят индивидуално и на всеки да се намери правилното място в организацията. Включително и моето. Тази част от работата ми е едва ли е най-вълнуващата и интересната в сравнение с по-артистичната и технически предизвикателната, но е един от най-важните аспекти за успеха на един проект.

Участвате ли с екипа ти и на други големи форуми и очаквате ли още награди?

Ще си опитаме късмета на фестивала в Кан - Cannes Lions (един от най-големите рекламни фестивали в света, който датира от 1954 г. - бел.ред.) през юни. Ще бъде страхотен успех, ако спечелим, но конкуренцията е невероятна.

Снимка: PR

Скоро ти самият ще бъдеш жури на престижния фестивал D&AD в Лондон. Как се стигна до това предложение?

Изключително съм поласкан от поканата особено заради начина, по който я получих. D&AD е фестивал с дългогодишна традиция и е един от най-значимите за реклама, дизайн е комерсиално изкуство в света. Благодарение на работата ми по рекламата за John Lewis организаторите са потърсили повече информация за мен в интернет и след като видели и другите проекти, по които съм работил през годините, взели решението да ме поканят. Специалното в случая е, че тази година за първи път в историята си те включват категория за визуални ефекти. В журито ще вземат участие някои от най-значимите хора в бизнеса като Майк МакГий, съосновател и президент на студиото Framestore, което преди няколко години направи ефектите на филма "Гравитация", който взе 8 Оскарa - включително и за визуални ефекти.

Коя е най-голямата награда, която може да получи специалист от твоята област?

Златната статуетка, която спечелих през февруари в Лос Анджелис е най-голямата награда която може да бъде получена в моя бранш (постпродукция на реклама). Visual Effects Society Award е изключително ценна и се печели трудно, защото е резултат от гласовете на жури, състоящо се изключително и само от членове на Асоциацията за визуални ефекти. А тя е съставена от най-добрите тесни специалисти в областта на постпродуцията. Интересен факт е, че обикновено филмът, който печели наградата за визуални ефекти на VES, след това е фаворит за спечелването на "Оскар".

Има ли проект, по който мечтаеш да работиш?

След толкова години работа в Мексико и Лондон се радвам да споделя, че успях да постигна много от мечтите си, с които тръгнах преди години от България. Работя с изключителните и легендарни режисьори като екипа Traktor, Джонатан Глейзър, Даниел Клейнман (режисьор на много от началните надписи на филмите "Джеймс Бонд"). Оператори като Анджей Секула, снимал "Глутница кучета" и "Криминале" на Куентин Тарантино. Номинираният за два Оскара Конър О'Съливан, отговорен за грима и лицевите протези във филми като "Беджамин Бътън" и "Батман". Правил съм реклами за "Супербоул" в САЩ. Мечтата ми е да продължа да работя на подобно ниво още дълги години.

Снимка: PR

От години живееш в Лондон. Ще ни разкажеш ли малко повече за пътя си от България до Обединеното кралство и компанията, в която работиш в момента MPC?

Професионално кариерата ми започна около 1998 година с предаването "Какафония". След това имах късмета да започна да работя със студио "ТопФорм" - напредничаво студио с достъп до най-добрата технология по онова време. Нещата вървяха добре, но аз исках повече. Исках да се науча, да мога да се сравня с колегите, които създаваха стандарта в световен мащаб и така започна всичко. Сглобих портфолио и го разпратих по света. Буквално на всяко студио, до чийто контакти се добрах. Това доведе до разговори с Method Stduio в САЩ и с малкото, но много интересно студио в Мексико Сити, наречено TheFilterFX. Колелото се завъртя. Преместих се в Мексико с първоначалната идея да остана за малко и да го използвам като трамплин към САЩ. В крайна сметка останах с тях шест години. Нещата просто се получиха прекалено добре, за да ги зарежа. След това гладът за по големи проекти се появи отново. Но ситуацията вече беше различна. Благодарение на успехите си в Мексико бях в позицията да избирам къде да се преместя. Тогава, както и сега, световните центрове на постпродукцията за реклама според мен са Лос Анджелис, Ню Йорк и Лондон. Лондон беше логичен избор заради разстоянието с България. Взех под наем малък апартамент в Сохо с идеята да работя известно време на свободна практика, за да проуча пазара. Не се получи. Само след няколко месеца работа получих покана да започна за постоянно като Senior VFX Супервайзър в едно от най-големите и успешни студия в света Moving Picture Company.

Напускаш България още през 2004 г. Виждаш ли някаква промяна в твоята сфера на работа за последните 15 години?

Нямам обективен поглед върху българския пазар. За да имам, трябва да поработя малко в България. Струва ми се, че нещата в някои посоки се развиват добре. Много съм впечатлен от работата на Chaos Group с разработката на техният софтуер "V-Ray", за което бяха наградени с технически "Оскар". Появи се студиото Worldwide FX, което прави постпродуцкия на световно ниво за филмови клиенти. Радвам се, че студиото в Бояна са разви и привлича продукции от цяла Европа, включително и от Лондон. "Чучков Брадърс" също се справят много добре с тяхната работа по филми. На местно ниво в рекламата като че ли нещата не са се променили много за съжаление, но не бива да се забравя, че България е с малък вътрешен пазар и не е редно да се сравнява с големите пазари, които обслужват световни клиенти с глобални кампании. Ако мога да си позволя забележка, то това е, че не се използва предимството на рекламата, че с малък бюджет, но качествен криейтив екип и добра идея може да изработи продукт на световно ниво. Но това зависи и до голяма степен от клиентите на рекламната агенция. Не е лесно.

Предполагам, че си супер зает и работиш много. Как се разтоварваш и как си почиваш?

За съжаление професията ми е много интензивна и често ме държи далеч от дома. Обикновено прекарвам свободното си време със семейството. С децата. Понякога просто обичам да съм сам и да обърна внимание на себе си. Обичам да чета книги. Да гледам глупав филм с впечатляващи ефекти, които гъделичкат възприятията, но оставят мозъка ти да си почива. Рядко успявам. Нямам определено хоби. За съжаление с годините загубих интерес към много неща, които ми доставяха удоволствие. В последно време се опитвам да се науча, когато не съм зает да "забавям" времето. Да не бързам и да си давам време да се порадвам на момента. Трудна работа. Всичко си има цена.