Когато британската модна дизайнерка Стела Макартни се срещна с журналисти в импозантния дворец Гарние, вечерта преди шоуто си на Седмицата на модата в Париж, тя ги попита: "Тази седмица видяхме милиони хора, които излязоха на улицата заради околната среда. Бях изненадана, че не много хора от модния бранш споделиха снимките. Как могат да бъдат насърчени да направят темата за опазването на околната среда част от модния бранш?

След емоционалната реч на 16-годишната Грета Тунберг пред ООН на Срещата на върха по въпросите на климата се затвърди усещането, че климатичните промени не са възприемат достатъчно сериозно от индустрията, което бе отбелязано и на Седмицата на модата в Париж. Някои дизайнери използваха случая да обърнат внимание на темата.

Вижте снимки на Стела >>

"Ние знаем, че сме част от проблема, но се опитваме да мислим какво можем да направим ние, като индустрия, за да се подобрят чувствително нещата", обяснява Клер Бергкамп - директор по иновации и устойчиво развитие на Стела Макартни.

На първо място това означава навлизането на нови технологии в Stella McCartney Ltd., които изведоха бранда на водеща позиция по отношение на устойчивото развитие. Въпреки че Стела Макартни не твърди, че е намерила решение на кризата с опазването на околната среда, предлага на своите клиенти, както и колеги в модния бранш една ориентирана към бъдещето концепция.

Ето какви са съветите на модната дизайнерка за едно по-съзнателно отношение за модата.

Тези промени могат да повлияят на консуматорите

"Очевидно е, че трябва да се откажем от месото. Ужасяващо е, страх ни е и не искаме да се чувстваме виновни или зле. Трябва да разберем и влиянието кожата и животинските лепила, които се използват в модата. Следващия път, когато искате да си купите чанта или чифт обувки, задайте си въпроса дали наистина се нуждаете от тях."

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Индустрията трябва да действа осъзнато етично, за да запази интереса и на новото поколение таланти

"Аз бях привилегирована да израсна в био селски двор. Моите родители бяха вегетарианци, те стимулираха промяната - пренесох този светоглед и в работата си, за да създам продукт, който е секси, привлекателен и луксозен, но няма да завърши на сметището. Хората, които искат да работят в модния бранш (и след 5 или 15 години ще са още повече), искат да работят във фирма, която работи етично и това важи за всеки един бранш. Вие бихте искали да работите на място, което предлага една добра морална основа. Това, което аз правя всеки ден на моето работно място, е да се опитвам да създам едни по-добри навици в модния бранш."

Трябва да се информираме къде се произвеждат нашите дрехи

"Опитвам се да окуража хората да консумират по-внимателно. Районът (познат още като вискоза) се произвежда от целулоза. Само през тази година са отсечени 150 милиона дървета, за да се произведе вискоза. Тя е един от най-използваните материали в модния бранш. Прекарах 3 години от живота си да намеря решение да си осигуряваме необходимата ни вискоза от една-единствена устойчива гора в Швеция. Това е знание, което искам да прокарам в моя бранш. Трябва да дадем тази информация на хората, за да могат да купуват и създават нещата по-информирано."

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Модната индустрия трябва да бъде насърчавана да действа по-екологично

"Трябва да бъдат създадени стимули за дизайнерите. Правя това през цялата си кариера, но ме наказват, когато внасям в САЩ продукти, които не са от кожа. Те се облагат с близо 30 процента повече, защото не са от кожа. Трябва да възнаграждаваме хората, за да правят нещата по-добре."

Вижте какво още казва Стела Макартни в интервю от преди година за отговорността на модните брандове по отношение на природата и какво прави тя самата.

- Вече представихте колекцията си пролет/лято в Хамбург, Каква е идеята на новите дизайни?

- Опитахме да направим всички да изглеждат лежерни и удобни за носене. Наистина е важно за мен хората да искат да носят дизайните ми, да ги чувстват луксозни и да знаят, че това е един типичен Stella-гардероб. Освен това във всяка колекция трябва да има един специален детайл - нещо особено, което човек няма къде другаде да получи. За панталоните с цип, например, използвахме страшно много фитинги, за да се получат. Те са комплексни технически и това отне много време.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

- Вие сте голяма защитничка на устойчивата мода. Какво е новото във вашата колекция от тази гледна точка?

- Най-новата колекция пролет/лято 2019, която представихме в Париж е най-екологичната ни до този момент. Достигнахме до точка, в която се обединяваме с хората, които създават най-екологичните материи и искат да ги развиват. Визиите са произведени от био памук с помощта на инициативата Cotton for Life, която подкрепя фермери, жени и общини в Египет и ги подпомага в използването био практики в селското стопанство, които защитават хората и околната среда. Произведохме дрехи от Еконил - нашия рециклиран найлон, които са направени от рибарски мрежи и индустриални отпадъци. Конците са изработени от устойчива вискоза, и всички дънки и панталони са произведени от био памук. Също и чантите с монограм са от био памук и нашата еко кожа - Eco Alter Nappa, иновативен материал, който е с покритие, което се състои от 50% растително масло и основа от рециклируем полиестер.

- Усещате ли промяна в отношението на вашите колеги по темата устойчивост?

- Искам да имам колкото се може повече "спътници"...Но мисля, че в крайна сметка потребителят е този, който кара модните къщи да внимават как произвеждат, колко животни убиват в името на модата. Време е да преосмислим този бранш и влиянието му върху планетата. Смятам, че хората консумират все осъзнато. Темата вече е в ход и защо модата да не бъде част от дебата? Модната индустрия е един от най-вредните икономически клонове за планетата и мисля, че на хората днес им става все по-ясно.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

- Какво може да промени всеки бранд бързо и лесно?

- Вече няма причина да се използва кожа, това е абсурдно. Толкова е варварски и просто е лошо. Ще бъде голяма борба да накараме марките да се откажат от кожата, заради която всяка година са убивани милиарди животни. Но аз изхождам от това, че накрая потребителят ще е този, който изисква промени и кара модните къщи да ги правят. Време е да преосмислим влиянията на бранша върху планетата.

- Какво ви мотивира да работите за устойчивостта в такъв мащаб?

- Това е начинът, по който съм възпитана, това се крие дълбоко в мен. Подразбира се, че този манталитет се е прехвърлил и върху моето бизнес поведение.  Постоянно търсим нови пътища да работим все по-екологично и внимателно. Всеки ден научавам все повече и повече за това. Мисля, че най-модерното, което правим като модна къща е, че поставяме нашия подход на дневен ред. Поемаме отговорността, изпитваме себе си и не правим компромиси с това.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

- Как успявате да предадете това послание към масите?

- Следвах, за да стана модна дизайнерка и винаги съм вярвала, че "стилът" не може да бъде жертван за "модата". Имам чувството, че ако човек го направи, няма да има нито бизнес, нито платформа, за да може да говори за проблемите. Следователно мисля, че нещата наистина вървят ръка за ръка. На първо място аз съм модна дизайнерка. Искам да създавам хубави, прости, луксозни, желани продукти, но искам същевременно да са съвършено етични. Надявам се, че няма да ми се наложи да жертвам някой от тези елементи.

- Кой Ви вдъхнови да създадете този несравним стил "Stella"?

- Родителите ми за мен са голямото вдъхновение във всяко едно отношение. Техният начин на живот ме вдъхнови. Майка ми беше уверена и независима. И изобщо типът човек, който тя беше, ми е повлиял. Вярвам, че по отношение на стила тя бе изпреварила времето си. Обличаше се с голямо самочувствие, с фино чувство за хумор и винаги с идеята да не полага твърде много грижи за това. Но и баща ми има голямо влияние върху мен, както и The Beatles и музиката като цяло.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos