Животът ни все повече се случва пред екран и все по-малко с истински и реални хора около нас. Можем ли да понесем повече дистанция и повече отдалеченост? Това е основната тема, която бе представена от Мадлен Алгафари (психотерапевт и писател) на първия онлайн семинар, част от Е-академията, която издателство Клет България организира с цел личностното усъвършенстване на българския учител.

Да, парадоксално, онлайн семинарът разглежда перцепцията ни за дигиталното общуване, но и самата Алгафари говори за това колко ценен е човешкият контакт, особено в днешно време, особено във време на пандемия и изолация.

Хората сме едновременно просто и сложно устроени същества. Имаме нужда да задоволим базовите си потребности от храна, физически контакт, но също така да получим утвърждаване на себе си, своите потребности, това какво мислим и чувстваме за себе си и не на последно място - да нахраним душата си. Днес повече от всякога е от изключителна важност какво консумираме не само физически, но и духовно. Шумът около нас никога не спира, особено в дигиталния свят, в който живеем. Няма момент, в който ние да не консумираме информация. Затова какво допускаме и най-вече как го смиламе и възприемаме, има огромна роля за нашето духовно и физическо състояние.

Темата е обширна и със сигурност може да се говори и изпише много. Тук обаче ще се съсредоточим върху влиянието на дигиталните устройства върху нас и в частност въздействието им над децата, подрастващите и едни от хората, най-увлечени в този процес - техните учители.

Децата и усещането им за реалност

В лекцията от поредицата Е-Академия Мадлен Алгафари разказва за няколко примера от своята практика за деца, стигнали до крайност заради факта, че губят връзката между реалност и илюзия. Когато например едно дете прекарва голяма част от времето си пред своето смарт устройство и играе игри, започва да мисли, че реалният живот изглежда по същия начин. Важно е да отбележим също, че не толкова консумацията на социални мрежи или игрите имат вредно въздействие, а тяхното количество. Ключовата дума е модерация. Ако знаем как да контролираме потреблението си на онлайн преживявания, ще можем и много по-осъзнато да правим точните избори и да намираме време за презареждане на батериите си.

Факт е, че понякога учителят е този, който може най-реално и обективно да усети и разбере нуждите на детето. В нередки случаи дори да се превърне в първия му терапевт. Затова Мадлен Алгафари изтъква нуждата учителят да има познания в областта на психологията, макар и базови, да умее да разпознава и разчита емоциите на децата. Както за нас, възрастните, така и за тях емоциите не са вредни, а напротив, отключват инструмент, който да ни освободи от натрупаното напрежение. Разговорите и способността да създадем у децата умение за самооценка и преценка на различни ситуации ще спомогнат за това те да се изградят като успешни личности и наистина здрави и стабилни хора през годините.

Как учителят влияе за формирането на личността

Много често хората не правят разлика между личност и характер. Характерът е това, което преживяваме като травми през първите няколко години от живота си. Личността пък се формира в момента, в който станем социални и разширим кръга от хора около себе си. Затова как възпитаваме децата има огромно значение в какви хора ще се превърнат.

Интересен пример, който психологът дава, е свързан със ситуация между X и Y. На площадката Х кара колело, Y идва и започва да го дърпа и блъска, защото иска да покара. В много ситуации възрастният би реагирал, като помоли X да даде на Y колелото. Алгафари обаче казва, че това е грешният подход и X трябва да защити себе си и да не отстъпи колелото. Защо? В ранна възраст децата не са формирали представите си за личност, потребност и не могат да правят осъзнати избори. Правилният урок, който трябва да предадем в тази ситуация, е, че X трябва да се научи да отстоява себе си, да защити своите лични потребности. Да осъзнае, че е важен и има право да получи. Y пък трябва да разбере, че не всичко в живота може да получава с насилие и агресия, и трябва да отстъпи пред желанията си и да разбере нуждите на отсрещния човек.

Тези уроци са трудни, но колкото по-рано помогнем на децата да изградят подобни синопсиси в нервната система, толкова по-малко агресия ще се наблюдава у тях при комуникацията им с връстници.

Битката със себе си

"Аз съм утопист, но не мога да си затворя очите пред реалността. Надявам се това, което се случва в света, и сътресенията, които преживяваме, да не се отразят пагубно на вътрешния ни свят", казва Мадлен Алгафари. За много учители ситуацията около дистанционното обучение отключва гняв, умора, тревожност. Мадлен дава ценни насоки за това как да се справим с тези чувства. Не бива да бягаме от тях, а да ги осъзнаем и да се преборим с тях. Най-простият пример е физическият труд. Тялото ни има нужда да се освободи от излишната енергия. Да пренаредим гардероба у дома, да почистим праха или да се разходим сред природата - това е естественият лек, който може да се справи с подобни състояния. Нещо интересно, което отново тя препоръчва, е и изразяването на емоцията през гласа. "Емоциите ни не са беззвучни. Чуваме ги", казва тя. "Крещете, удряйте възглавница или боксова круша". Това не са практики от холивудските филми, а реални способи да намерим отдушник на своята тревога и да проясним мислите си, за да сме способни да осъзнаем каква е следващата стъпка, която да предприемем към решаване на проблемите си.

Организираната от издателство Клет Е-Академия е събрала плеяда от опитни и интересни, популярни личности, които се гмуркат в опознаването на вътрешния ни свят и дават ценни съвети как да бъдем по-добри и успешни във всичко, което правим. Следващата лекция ще бъде с участието на журналиста Георги Тошев, който ще се опита да помогне на участниците със съвети как да запазим себе си по време на пандемия.

 

* съдържание на издателство Клет