Сигурна съм, че почти всяка майка се е сблъсквала с кошмара на нощното не спане при новородените. Сякаш ни ги дават с грешни фабрични настройки и те будуват през нощта, а спят през деня. И аз не оставам по-назад. С Алекс и Вики нощите бяха кошмарни. Обикалях с часове и ги разнасях на ръце, за да заспят. После следваше внимателно оставяне в леглото, все едно оставям нещо чупливо и точно тогава те ококорваха очи и всичко започваше отначало. За съжаление, понякога този проблем остава и при по-големите дечица и да - следобедният сън също се брои. 

И тук е време да се похваля. Всички сме чували за бебетата еднорози, които спят непробудно през нощта, но легендата разказва, че никой никога не ги е виждал. Е, ето и бебешкото чудовище от Лох Нес, нейното Еднорогово величество - Илиана. Този дар Божий спеше от самото си раждане по цяла нощ. Колко благородно от нейна страна. Затова и днес реших да ви разкажа за своята тайна на успеха.

Често срещано явление през първите седмици от живота на детето е, че спи през деня и е будно през нощта. Това може да се коригира лесно с малко време и дневна светлина. Опитайте да държите бебето в добре осветена стая с дневна светлина в сутрешните часове и дръжте приглушете чувствително осветлението вечер. Добра идея е и да преместите бебето си в оживената част от къщата през деня, да играете с него и дори да го събуждате за хранене.

През нощта всичко трябва да е тихо и спокойно. С наближаването на възраст от 6 седмици, бебетата започват да реагират повече на сигналите на околната среда. Това може да отнеме известно време и бебето все още да не спи през нощта, но може да започне да разделя съня си в два големи блока. От около 6-месечна възраст бебето трябва да може да спи през нощта без хранене и без да буди родителите си. Но това не означава, че то ще спи през всички тези часове. Терминът "спи през нощта" е подвеждащ, посочва Лорънс Балтер - доктор на науките, професор по приложна психология в Нюйоркския университет.

"Всички хора, включително бебетата, се събуждат и заспиват няколко пъти на нощ, без да го осъзнават", казва той. "Това е нещо, което бебетата трябва да се научат да правят". Някои деца се учат сами, а други имат нужда от малко помощ.

В проблемни ситуации можете да изпробвате и познатия метод на Фърбър. Той е разработен от детския експерт по сън Ричард Фърбър - лекар и автор на "Решаване на проблемите със съня на вашето дете". Той съветва родителите да проверяват периодично бебето си, когато то се събужда през нощта. Ето как става: първата вечер, когато чуете бебето ви да плаче, влизате, потупвате го успокояващо и след това си тръгвате. Ако то продължава да плаче 5 минути по-късно - повтаряте процеса, но този път изчаквате 10 минути, преди да влезете, увеличавайки времето с петминутни стъпки. Втората вечер започвате от 10-ата минута. Системата на д-р Фърбър работи за много семейства.

И все пак, какво да правим, ако не издържим на плача? Има и начини за постепенни промени в рутината, споделя д-р Джоди Миндел - доцент, директор на Центъра за нарушения на съня в Детската болница на Филаделфия и автор на "Спя през нощта". Ако сте приспивали бебето си като го люлеете на ръце, започнете като просто седнете до леглото му. След това преминете към следващата стъпка - да поставите бебето си в кошарата и да го държите за ръка. Няколко дни по-късно можете да седнете на три метра от леглото на детето си. В рамките на няколко седмици бебето трябва да може да заспива само в леглото си.

Всъщност, при новородените няма изграден типичен модел на сън. Единственото нещо, на което можете да разчитате е, че в рамките на денонощие те спят за различни периоди, вариращи от няколко минути до няколко часа. Но защо не могат да спят постоянно за дълги периоди? Виновна е биологията. Незрелият мозък е основната причина.

Хората имат генетичен механизъм за синхронизация в мозъка си, който контролира съня и е необходимо време, за да се развие този механизъм. Но какво да правим дотогава? Над 90 процента от родителите искат да променят нещо в рутината на съня на детето си, сочи проучване на Джоди А. Миндел - доктор на науките, съветник за родители и председател на Съвета по педиатричен сън. Именно затова е толкова важно да се съсредоточим върху рутината в лягането на нашето семейство. Изграждането на вечерен навик, който неуморно да следваме, е един от най-работещите методи за непробуден сън.

Разбира се, има още няколко изпитани тактики, които могат да помогнат на малкото ви съкровище да спи спокойно и пълноценно. Можете да ги разберете като изгледате днешния епизод на Fab Mama. Надявам се да ви свършат чудесна работа и да се радвате на пълноценен нощен сън заедно с вашето бебе.