Лятото е към края си, а есента чука на вратата. Децата тръгват на детска градина и училище, а с тях неизменно се активизират и различни заболявания, които атакуват не само любимите ни същества, а и нас.

Част от живота на семействата с бебета и малки деца неизменно е умелото сменяне на тактиката за справяне с летните и есенните вируси, със зимните настинки и пролетните грипове. След като преди време поговорихме за лятната аптечка, сега ще останем на гребена на вълната, за да ви дадем порция полезна практическа информация, касаеща подсилването на детския имунитет през задаващия се есенно-зимен сезон.

Различни фактори като смяната на климата, замърсяването на въздуха и тръгването на ясла или детска градина, реално повишават риска от бактериални и вирусни инфекции при децата. Най-ефективният начин за справяне с този коктейл от предизвикателства е изграждане и поддържане на силна имунна система, която представлява собствените съпротивителни сили на организма.

Как е възможно да постигнете този ефект, с какво трябва да внимавате и как точно да процедирате? Екипът на kidso.bg е насреща, за да ви даде отговори на всички тези въпроси.

Какво трябва да знаем за работата на имунната система и за имуностимулантите?

Природни или лекарствени, имуностимулантите имат своите специфики, с които е добре родителят да бъде предварително запознат, преди да прецени дали и как да ги използва върху детето си. Ето някои полезни и любопитни факти за начина, по който функционира защитата на организма и за веществата, които я подсилват:

  • Имуностимулантите без лекарско предписание не са подходящи за бебета. През първите две години от живота си здравото бебе започва да изгражда и развива съпротивителните си сили. Този процес до голяма степен предопределя неговото здраве в дългосрочен план, а превантивното предлагане на имуностимуланти без наличие на никакви симптоми, може да компрометира този процес.
  • Превантивното даване на имунстимуланти на деца без хронични заболявания и имунни дефицити е излишно. При липса на специфични поводи за притеснение, специалистите съветват да ограничите превантивните мерки до подсигуряване на разнообразна храна в комбинация с чист въздух и достатъчен (поне 8-часов) нощен сън.
  • Над 75% процента от имунната защита се сформира в стомашно-чревния тракт, което още веднъж идва да ни подсети, че правилното хранене буквално е основата на доброто здраве. Като за начало, добре е да изключите захарта, пържените и преработените храни от менюто на детето. Насърчавайте го да консумира максимално количество сезонни плодове и зеленчуци, сурови храни, зърнени и бобови варива.
  • Ключов фактор за правилната работа на имунната система е досегът с околната среда. Имунната система се стимулира на принципа на контакта и реакцията. Тоест, детето ви ще бъде по-податливо на негативно влияние на фактори, с които никога не е имало съприкосновение. За да избегнете това, не го лишавайте от досег с всички природни феномени от възможно най-ранна възраст - слънцето, пръстта, цветята, въздухът и водата ще стимулират имунната система много повече от различните продукти в аптечната мрежа.

Подходящи природни средства за подсилване на детския имунитет

Ако желаете да предприемете допълнителни мерки за подсилване на детския имунитет, без да пръснете купища пари и за добавки с неясно съдържание, можете да постигнете това чрез използването на различни, подходящи за възрастта природни средства.

Част от тях, освен вече споменатите сезонни плодове и зеленчуци, включват:

  • Пчелни продукти като мед, прополис и пчелен прашец. Различни проучвания доказват, че макар и изключително полезни, пчелните продукти не са подходящи за деца под тригодишна възраст, особено ако са предразположени към алергии. След това обаче можете смело да ги включите в своята артилерия за борба с вирусите, като се уверите предварително, че детето ви не е алергично към мед или някоя от съставките му.
  • Цинкът е неизменна съставка в повечето фармацевтични имуностимуланти. Добрата новина е, че можете да го набавите на детето си съвсем естествено, като му давате да консумира повече зърнени и бобови варива, сурови ядки, нетлъсто месо и риба. Ако замените белия хляб с пълнозърнест, приемът на цинк драстично ще се увеличи.
  • Лукът и чесънът неслучайно са широко използвани в народната медицина. Те са естествени антибиотици и използвани като добавка към домашна супа или ястие за вашето дете, могат да свършат чудеса. Ако научите детето да ги консумира пресни, ще му направите голяма услуга в дългосрочен план.
  • Черният бъз е сред най-популярните средства за подкрепа на детския имунитет. Най-често той се консумира под формата на домашно направен или закупен от аптеката сироп. Съветваме ви да консултирате приема на сироп от черен бъз с педиатъра на детето, който може да определи препоръчителната схема за прием според възрастта.
  • Ехинацеята във всичките ѝ форми - листа, цвят корен - стимулира размножаването на някои видове имунни клетки. Приемът ѝ е препоръчителен, когато на детето предстои тръгване на детска градина или друг вид престой в по-голям колектив.
  • Коластрата обикновено се препоръчва за често боледуващи деца. Някои скорошни проучвания оспорват нейната ефективност, докато доста родители споделят положителни резултати след употребата ѝ. Нашият съвет е да се консултирате с доверен педиатър, преди да я самопредпишете на детето си.
  • Различните видове хомеопатични имуностимуланти и етерични масла също могат да влязат в употреба в този период. Редно е хомеопатията да се приема по схема след консултация с хомеопат, докато от етеричните масла подходящи са лимон, евкалипт, риган и др.

Не на последно място, не забравяйте, че емоционалното състояние на детето влияе пряко и физиологично на защитните сили на организма му. Фактори като продължителен стрес и нервно напрежение могат да повлияят негативно върху имунната система. Така че не забравяйте да се грижите за душата на детето си поне толкова, колкото се грижите за тялото му - проявявайте разбиране, търпение и толерантност; прегръщайте го, стимулирайте го да споделя чувствата си и откликвайте на тях по адекватен начин - не само наесен, а целогодишно и дългогодишно.