Единият лагер се бои, че това ще доведе до загуба на идентичност, докато другия посочва, че трябва да сме отворени към света и неговите възгледи. Навярно истината е някъде по средата. В цялата тази какафония обаче, сякаш едно ново събитие за България остава незасегнато. Става дума за така наречения Black Friday или Черен петък на български, които се характеризира с огромни намаления на всякакви стоки в рамките на период от 24 часа. 
 
В същността си Black Friday е американски търговски празник, който се провежда традиционно в първия ден след  Денят на благодарността. Счита се, че той поставя началото на голямото коледно пазаруване. Терминът „Черен петък” се появява през шейсетте години на миналия век в САЩ, като датата бива наричана така поради големите задръствания, които се образуват в деня след американския празник.  
 
В наши дни Black Friday се отбелязва буквално навсякъде по света, като дори в Китай вече имат собствен еквивалент на този ден носещ името Singles Day. У нас през последните години също текат кампании за Черния петък.
 
Има ли обаче истински Black Friday в България или ситуацията е по-скоро само на думи?
 
Оказва се, че отговорът е по-скоро положителен. По данни на mymall.bg, една от водещите онлайн платформи у нас, оборотът по време на миналогодишния Черен петък е скочил с цели 20 пъти спрямо обикновено, а посетителите на техния сайт са били десетократно повече в рамките на кампанията. С други думи, това показва, че Black Friday реално съществува в условията на българската пазарна икономика.
 
Нещо повече. Оказва се, че потребителите са подготвени за предстоящите намаления, като в дните преди събитието количеството поръчки е два пъти по-ниско спрямо обикновено. По-пресметливите клиенти спират да поръчват дори още по-рано в очакване на намаленията – седмица преди заветния петък, сочат данните на mymall.bg. Според статистиката на водещия маркетплейс, един потребител е осъществил средно по 2.5 поръчки при средна цена на покупката от 73 лева през миналогодишния Черен петък. Това при положение, че намаленията и отстъпките през този ден са в порядъка 50-70% от оригиналната цена на предлаганите стоки.
 
Логично и търсенията на термина “Black Friday” в търсачката на Google също скачат до небето в конкретния ден. Навярно причина за това е, че по време на Черния петък у нас (и не само)най-активни са онлайн търговците, като eMag, mymall.bg и Fashion Days.
 
Поради масовия характер на търговския празник, потребителите, които искат да се възползват от намаленията, трябва да имат предвид следните съвети.
 
 
Добре потребителите да са подготвени предварително. Така например, ще е полезно, желаните стоки да бъдат добавени в потребителската количка на онлайн магазина преди настъпването на Black Friday. Ако клиентът няма профил в онлайн платформата е добре да го направи предварително, а не в конкретния ден,  тъй като понякога наличностите се изчерпват за секунди, обясняват от бранша.  Абонирането за бюлетин с новите и специални оферти също би направило пазаруването на Black Friday по-лесно и ефективно. Клиентите трябва да имат предвид, че Черния петък продължава през целия ден, което означава, че подходящата оферта може да попадне пред погледа им както в началото, така и в края на кампанията. Или с други думи – не спирайте да се оглеждате, правилната оферта ви очаква.
 
За да демонстрират как работи Black Friday у нас, водещият онлайн магазин mymall.bg създаде кратко видео, демонстриращо пътя на стоката от мига на кликването с мишката до осъществяването на финалната доставка. Философията зад това видео цели да покаже, че когато всичко е изпипано, няма какво да се крие, тъй като споделения успех води до устойчиви резултати, както за търговците, така и за потребителите. А именно тук е заровена причината Black Friday да се случва наистина в България. Нещо, което ясно ще си проличи в петък – 24-ти ноември тази година.