Има няколко повратни моменти в живота ни като родители, в които изведнъж осъзнаваме колко са пораснали децата. Например, когато детето ни тръгва в първи клас. А после бързо преминава във втори, трети и докато се обърнеш вече си на бал. Тази година моята малка принцеса Вики завърши предучилищна група и ще се впусне в приключението, наречено училище. При това тя е доста по-подготвена от майка си. Именно поради този факт реших да се допитам за съвети до доказни специалисти, които днес ще ни дадат своята гледна точка за първия учебен ден и как да подготвим малчуганите за него.

Разбира се, когато говорим за такава сериозна промяна в живота на едно дете, като тръгването на училище, е хубаво да чуем съветите на доказан детски психолог, какъвто е Анна Еленкова. Лично аз неведнъж съм се допитвала до нея, когато не съм била сигурна как да постъпя в дадена ситуация като родител. Анна отбелязва, че това е преходен етап и той носи със себе си характерни особености. Децата се научават да мислят, учат и възприемат света малко по-ясно. Появяват се изисквания за по-самостоятелно функциониране - да се концентрира, да учи самостоятелно, да се сприятелява и да обръща внимание на думите на учителите. Може да се каже, че това е моментът, в който се формира отговорност у детето.

Като детски психолог тя е категорична, че за детето е важно да бъде насърчавано да проявява отговорност за различни дейности. Много полезно за децата, особено преди първи клас, е да им бъдат зададени ясна структура и правила, които да спазват в по-голямата си част. Полезно е и определено време преди началото на учебната година да се изгради дневен режим  - така детето ще се адаптира по-лесно към предстоящото предизвикателство. Още ценни съвети можете да разберете от видеото.

Елена Ципарова е доказан логопедичен специалист и за нас тя е особено специален човек, тъй като благодарение на нея нашата Вики проговори разбираемо само за месец. От логопедична гледна точка, Елена споделя, че е от изключителна важност да се направи оценка на фонологичното развитие на детето, тъй като фонологичното осъзнаване е в тясна връзка с усвояването на процеса четене и с проявите на нарушения в тази област в училищна възраст като дислексия, например. Нарушенията при четене пък въздействат върху цялостния облик на личността, както и пряко върху показателите за грамотност. Подобни нарушения се диагностицират в края на първи и началото на втори клас и е важно да сме сигурни, че не става въпрос за лошо ограмотяване.

Естествено, когато си говорим за училище, е важно да чуем и съветите на педагог, какъвто е госпожа Боряна Петрова. Тя има значителен опит в работата си с деца в начално училище и детска градина. Госпожа Петрова е убедена, че е важно да помогнем на детето да се чувства ценено и да вярва в способностите си, за да се изгради като успешен човек. Затова след летните безгрижни игри, с оглед по- безболезнената адаптация на детето към новата среда, Боряна Петрова съветва да обръщаме специално внимание на емоционалното състояние на мъника. Хубаво е предварително да опитаме да изградим положителна нагласа към училището. От една страна да създадем подходящ учебен кът и да направим мястото за учене превлекателно, от друга страна - да запазим играчките и мястото за игра на детето, така че то да може да се връща към него, когато пожелае. По този начин преходът към новата роля и среда ще бъде по-плавен, смята госпожа Петрова. Хубаво е да насърчаваме детето, като му разказваме нашите хубави спомени от училище, забавни моменти и весели случки в клас.

Разбира се, трябва да бъдем готови и за това, че с началото на учебната година учителят също придобива важна роля в живота на детето ни. Трябва да се стараем да не конфронтираме мненията си и да не обезценяваме учителския авторитет пред детето. Най-ценният съвет на нашия педагог, обаче, е да вярваме в детето си! Да му помогнем да изгради кураж да прави грешки и да ги поправя. На добър час, скъпи ученици!