Да се абстрахираме за кратко от ситуацията с вирусите в момента. Знаем, че е трудно, но няма да се предадем така лесно!

Имунната ни система представлява сложна матрица от клетки и системи, която ни предпазва от всякакви болести. Независимо дали лесно се поддаваме на вируси или не чак толкова, често състоянието на тялото ни оказва ефективно влияние върху защитните функции на организма - като например прекомерен стрес, умора, начин на хранене. В такива случаи имунитетът има нужда от едно "клетъчно презареждане" на организма срещу патогени (като бактерии, вируси и микроорганизми, причиняващи различни заболявания). Основните помощници са белите кръвни клетки, борещи се с инфекции, както и лимфоцитите, циркулиращи в тялото чрез кръвообръщението. За да подпомогнем тяхната работа има някои неща, които можем да направим, преди да стигнем до антибиотици или в най-лошия случай - болничен престой.

 

Ето и 7 съвета, които VЯRAFIED предлага като превенция:

Храна, богата на антиоксиданти

Разбира се, витамин C заема първо място в списъка с антиоксидантите, които подкрепят имунитета. Благодарение на масовата истерия напоследък, да открием този суплемент в аптеките става все по-трудна задача. Но това не означава, че това е единствения начин за набавянето му. Храните, които са възможно най-сигурния източник на антиоксиданти, са:

- горски плодове, тъмен шоколад, артишок, кафе, бъбреци, зелен чай, ябълки, домати, зелени листни зеленчуци и мазна риба.

Техният прием насърчава развитието на бели кръвни клетки, които са ключови за унищожаването на вредните бактерии и засилва способността на организма да се възстановява.

Защита с чесън

Няма как да пропуснем древното и изпитано лекарство срещу болести, за което е доказано, че има множество ползи за здравето и отдавна се смята за суперхрана.

Активното съединение, намиращо се в чесъна - алицин, има антибактериални свойства, които могат да помогнат за предотвратяване на редица заболявания и инфекции. Най-големите ползи от него са противовъзпалителните му свойства, които поддържат активната работа на имунната система. Изследване на Journal of Immunology Research е установило, че алицинът има пряк ефект и върху повишаването на броя на белите кръвни клетки, борещи се със свободните радикали и вредните бактерии. Най-добрият начин да приемате чесън е да го включите в готвенето или в допълнителна форма. Продават се и хранителни добавки, които са добър вариант за хората, притесняващи се от неприятния дъх след консумация на чесън.

Поддържане на добро чревно здраве

Над 70 на сто от имунните клетки на тялото са разположени в червата, което обяснява защо доброто здраве на червата е от ключово значение за нормалната телесна функция. Храносмилателната система играе важна роля в метаболизма на токсините в организма, като част от нашата естествена детоксикираща система. Следователно, увеличеният прием на фибри ще накара токсините да напускат тялото ни през червата. Добрите пробиотици влияят доста добре на тялото, затова е хубаво да ги ползваме регулярно през няколко месеца, дори в случаите, когато не пием антибиотици.

Движение и пак движение...

Редовният спорт увеличава циркулацията на белите кръвни клетки, чиято основна цел е да убият всякакви болестотворни патогени. Например, когато тренирате с тежести се увеличава сърдечната честота и телесната температура (друг фактор, който допринася за убиването на бактериите). Всяко упражнение, правено в продължение на 75 минути или по-дълго с висока интензивност, предизвиква скок в хормоните, което може да компрометира имунната система. Добре е да не прекаляваме и да намерим златната среда, балансът между ниска и висока интензивност е от ключово значение за нашето здраве.

Качественият сън

Ползите от добрия, спокоен, дори "подмладяващ" сън са безкрайни, включително и влиянието му върху имунната система. Обяснението се крие в неговия цикъл. По време на спане в тялото се подобрява производството на противовъзпалителни цитокини (вещества, секретирани от имунната система) и клетки-убийци, които подобряват способността на организма да се бори с инфекциите.

Редуциране на количеството алкохол

Прекомерната консумацията на алкохол и захар намалява способността на организма да произвежда бели кръвни клетки. А това означава, че е по-вероятно да се поддадем на вируси или грипове. В дългосрочен план, прекомерният прием на алкохол може сериозно да компрометира функцията на имунните клетки, като направи тялото по-податливо на болести. За да предотвратим това, можем да пробваме различни алтернативи с ниско съдържание на алкохол или да редуваме всяка алкохолна напитка с чаша вода, например.

Най-ефикасните хранителни добавки за подсилване на имунитета

Витамин D: Укрепва здравето на костите и играе важна роля в регулирането на калция в човешкия организъм.

Глутамин: Това е аминокиселината, която може да помогне функциите на червата, насърчава възстановяването в клетките и поддържа имунната система.

Цинк: Ключов елемент за активирането на Т-клетките, които помагат да се поддържа активността на имунните клетки. Приемът на цинк може да помогне да се съкрати продължителността на симптомите на настинка и грип.

Ехинацея: Най-добре е да се приема под формата на тинктура. Антивирусните и антимикробните свойства на ехинацеята могат да подпомагат работата на имунната система. Има мощни адаптогенни ефекти, които намаляват стреса и служат за укрепването на имунната система индиректно.

Още от рубриката VЯRAFIED следете в Инстаграм.