Все повече загрижени родители търсят допълнителна помощ от специалисти - логопеди и психолози, за своите наследници. В последните десетина години се наблюдава тенденция за забавено проговаряне сред дечицата. Като майка на 3-годишно момиченце, попадам в категория родител от ново поколение, възпитаващ детето си в така наречения "дигитален свят".

И ако предишните поколения родители отглеждаха децата си в пъти по-слабо информирана и опростена среда, а бебетата проговаряхме по-бързо, трябва да си дадем сметка, че това не е никак странно. Прекаленото изобилие от звуци и светлинни индикации, идващи от таблети, компютри, интерактивни игри и други, карат децата да приемат много по-голям информационен поток от този, който могат да обработят. Освен това нервната система на бебетата е твърде крехка за да приеме такова голямо количество и обем. Преди време на децата им е било много по-лесно да проговорят, защото не са били заливани с толкова много образи и картини - край тях са били само мама, татко, каквито роднини се намират наоколо и няколко играчки. Интересните занимания са били доста по-скромни от сега. А днешните - още няколкомесечни започват да посещават различни занимания: масаж за бебета, първи уроци по английски, плуване за най-малките и какво ли още не. И като добавим високотехнологичния свят, в който живеем, е съвсем нормално бебетата да се научат да боравят първо с телефони, таблети и компютри, а след това и да проговорят.

Друг показателен фактор е навлизането на чуждите езици в ежедневието и бита ни. Все повече деца се превръщат в билингвални или трилингвални, въпреки че всички у дома говорят само един език. И това е повече от нормално - дори детските градини, които сегашните малчугани посещават, включват изучаване на чужди езици още от яслена група. И преди бабите да ви попитат "не е ли твърде рано детето да проговори на два езика", бъдете подготвени, че живеем в динамичен свят, изискващ от подрастващите много повече, от когато и да е било. Но едновременно с това бъдете подготвени, че при употребата на повече от един език, ще проговарят и разграничават езиците един от друг много по-трудно. Още в първите училищни години, очаквайте вашите наследници да владеят не само родния си език. А дотогава какво ли се случва в главичките на така обичните ни мъници? Учените си умират от любопитство да узнаят. Както и все повече притеснени мами, сравняващи отрочетата си с връстниците им. Грешка, която почти всеки родител е правил. Не бива и не трябва да сравняваме децата, защото всичко е изключително индивидуално като развитие: говор, фина моторика, физическа активност.

Средни норми на проговаряне

Ако все пак държите да научите някои приблизителни граници на детското проговаряне, педиатрите считат, че около година и половина детето трябва да може да произнася 2-3 смислени думи в словосъчетание. Малко след като навърши две години речникът му трябва да включва 50 смислени думи и то да може да си служи с тях. Около третия си рожден ден детето вече трябва да може да говори и да общува нормално с околните, както и да се опитва да обогатява речника си. И все пак не забравяйте, че все повече деца изостават от тези норми, поради описаните по-горе причини и това не бива да ви тревожи. Ако всичко в здравословното състояние на детето е нормално, няма видими признаци на неориентираност, чува добре и издава звуци, значи е въпрос на време кога ще започне да говори.

Как можем да помогнем на детето да проговори по-бързо

Активно комуникиране с детето:

Дори, когато ви се струва, че си говорите сами, а детето не ви чува, трябва да сте наясно, че то се успокоява, когато и вие сте спокойни. Четете книжки на бебето. Може да започнете с много кратки приказки с малко думи, но за детския мозък това е изключително полезно.

Звукостимулация:

Един от съвременните световни методи, който се прилага успешно от логопеди, е звукостимулацията, защото музиката, ритъмът и езикът имат един и същ носител на информация - звуците. За да говорим, ние трябва да обработваме звуците бързо. При работата с такъв вид терапия се включват най-много мозъчни зони едновременно. Работата на мозъка е зависима от ритъма, за да се развие вниманието, да се потисне реакцията на стрес, да се организират движенията и мислите, което води до навременни реакции. Съвсем спокойно може да говорите и да учите нови думи и звуци под формата на игра вкъщи, с музика.

Назовавайте му всяко ново нещо:

Рисувайте с думи всичко, което видите, докато сте с детето си. За него целият свят изглежда много по-интересен и забавен, когато е споделен през призмата на мама, тате, баба, дядо и най-близките му хора.

Играйте вкъщи игри, които развиват фината моторика на детето, защото тя е в тясна връзка с бързото проговаряне - пъзели, кубчета и други. В момента се предлагат какви ли не игри спрямо възрастта на детето, които улесняват ролята на родителя.

Децата, които стигат до логопед, не са само тези, които не изговарят определени звуци правилно, но и тези, които са проговорили късно и имат беден речников запас. Градината не е достатъчна за деца с по-бавно развиване на говорния апарат, не може да замести индивидуалната работа с логопед, от която хлапето също има нужда. Не всяка цена потърсете помощ от логопед на 3, 5 и 7 години, дори ако сте убедени, че с речта на детето всичко е наред. Не всички родители са наясно как се развива артикулацията, в норма ли е фонетичното и лексикално развитие на речта и дали съответства на възрастта на детето. Играйте и говорете с детето - това е мощен стимул за развитието му в предучилищна възраст. И все пак една консултация със специалист може да ви спести хиляди негативни мисли и родителски притеснения.