Въпреки че всеки от нас е чувал в детството си фразата „Изпий си млякото – полезно е“, през последните години мнозина се поддадоха на съмнението дали бабите им са били прави, заради десетките знайни и незнайни теоретици, които незаслужено лепнаха етикета „вредни“ на млякото и продуктите, произвеждани от него.

Сега обаче е време да ги реабилитираме и да ги върнем в графата „Полезни“. И то най-вече, защото натуралните млечни продукти – сирене, кашкавал, извара и т.н., са изключително важни за здравето ни, тъй като съдържат множество витамини, белтъчини, въглехидрати, аминокиселини, минерални соли и микроелементи. Да не забравяме и млечно-киселите бактерии лактобацилус булгарикус и стрептококус термофилус, които държат под контрол лошите бактерии в организма, произвеждат продукти, необходими за обмяната на веществата и подобряват храносмилането. Затова не трябва да се лишаваме от млечните продукти, освен ако нямаме доказана непоносимост или алергия, и те трябва да присъстват на ежедневната ни трапеза.

Макар че традиционно се говори много по-често за ползите от консумацията на сирене, ние ще обърнем внимание първо на вкусното изкушение – кашкавала. Той може да се направи от биволско, козе, овче или краве мляко, което цистерните на Димитър Маджаров всеки ден събират от Стамболийски чак до Елхово.

Когато пристигне в мандрата, млякото се тества и охлажда, и влиза в цикъла на производство. Кашкавалът трябва да зрее достатъчно дълго – повече от 60 дни, за да придобие вкуса, който познаваме и обичаме. В него, както и в сиренето, не се влагат сухо мляко или растителни мазнини – само свежо мляко! За производството на 1 килограм кашкавал са необходими между 8 и 10 литра мляко. Почитателите на кашкавала със сигурност ще се зарадват да научат, че любимият им продукт е полезен за здравето на сърцето. Доказано е, че ежедневната консумация на 40 грама кашкавал снижава риска от сърдечно-съдови заболявания с 14%, а от инсулт с 10 процента.

Според изследване на Университета в Копенхаген, хората, които редовно слагат кашкавал на трапезата си, имат повишени нива на "добрия" холестерол. Липопротеинът с висока плътност (HDL), известен като "добър" холестерол, има свойството да подпомага отстраняването на плаките на "лошия" холестерол (LDL - липопротеин с ниска плътност) от артериите, като по този начин понижава риска от развитие на сърдечносъдови и метаболитни болести. Експертите напомнят, че ниските нива на "добрия" холестерол са свързани с опасност от заболявания на сърцето.

Кашкавалът от козе мляко пък е добър избор за хората, които не могат да усвояват краве мляко.

Една от причините е, че козето мляко съдържа по-малко лактоза. Всъщност именно химическият състав на козето мляко го прави близък до кърмата, а наскоро Европейският орган за безопасност на храните обяви, че млякото е подходящ източник на протеини за кърмачета. Освен това кашкавалът е чудесен източник на калций, витамин В12, фосфор и селен, а само едно тънко резенче от него съдържа 6,7 грама протеини, колкото чаша мляко.

Ядене без сирене е като ден без слънце

Тази стара френска поговорка е напълно валидна и за хиляди българи, които не сядат на трапезата без парченце истинско саламурено сирене. Между 4 и 6 литра мляко са необходими за производството на 1 кг сирене, в зависимост от това дали то е краве, козе, овче или биволско. За да получи умерено соления си и приятно изразен млечен вкус, сиренето от козе, овче или биволско мляко трябва да премине през период на зреене минимум 60 дни при специална температура, а сиренето от краве мляко – поне 45 дни. Според експерти, 100 грама сирене на ден може да ни предпази от редица заболявания, включително диабет тип 2.

Сиренето е и една от малкото храни, при която калцият се усвоява напълно от организма. Допълнително се съдържат и минералите натрий и фосфор, както и витамини А, B и E. Включено в редовния хранителен режим, сиренето може да помогне и за отслабване, а аминокиселините в него подобряват съня. Особено внимание трябва да бъде отделено на сиренето от биволско мляко, защото тази суровина може да се нарече дори чудодейна.

Биволското мляко е изключително гъсто и пълномаслено, богато на витамин С, Е и D, глобулини и албумини (изграждащи кръвния серум) и високо съдържание на протеини. То успява да възстанови нивата на холестерол в организма, спомага значително за нормализиране на перисталтиката, успокоява подутия стомах, както и предотвратява образуването на газове, а не на последно място – предпазва от анемия. Затова и продуктите от биволско мляко се препоръчват на хора с различни заболявания, засягащи имунната система. След всичко това можем спокойно да заключим, че млечните продукти и най-вече сиренето и кашкавалът са суперхрани.

Но за разлика от голяма част от останалите в списъка, те имат едно огромно предимство – вкусни са!

*Материалът съдържа продуктово позициониране