Карл Лагерфелд е немски моден дизайнер и фотограф, работил за известната марка "Chanel", чиято създателка е Коко Шанел.

Биография

Карл твърди, че е роден през 1938 г., но когато вестник вестник "Bild am Sonntag" публикува кръщелното му свидетелство става ясно, че той всъщност се е появил на този свят на 10 септември 1933 г. Тази "незначителна подробност" обаче съвсем не го спира през 2003 г. да обяви, че празнува своя 65-и рожден ден, а през 2008 г. да каже, че навършва 70 г.

През 1944 година той се мести в Бад Брамщед, където е ученик в училището "Юрген Фулендорф", а през 1953 г. заедно с майка му напускат Германия и се установяват в Париж. Там бъдещият дизайнер учи в "Монтен".

На 22-годишна възраст, започва работа в ателието на Пиер Балмен, а по-късно чиракува при Жан Пату, от когото получава най-важните си уроци в модата. Преди да настъпят 60-те обаче той напуска модната къща и става дизайнер на свободна практика, като изпълнява проекти за "Charles Jourdan" и "Valentino".

1964 е годината, в която Лагерфелд остава разочарован от света на висшата мода, тогава той обръща гръб Париж и отива да учи изкуство в Италия. Три години по-късно се завръща в модния бранш, като консултант по дизайн във "Fendi".

През 70-те години името му добива популярност с работата му за "Chloe". Там моделите, които изработва стават истинско предизвикателство за съвременната мода и за изключително кратко време му носят международна слава. И така през 1983 година той се озовава в екипа на "Chanel". Там заема поста главен дизайнер и завинаги променя посоката на историята на модата. През всичките години работа в бранда Карл създава около 150 колекции. Въпреки че критиците подхождат към него с доза скептицизъм, той успява да върне марката под ярките светлини на прожекторите, създавайки иновативни вариации на класически модели на "Chanel". В облеклата, които прави, разчита на колекции от коприна и плат, представяйки златни метални детайли, но в същото време запазва изтънчеността и елегантността, с които е известна къщата. Комбинирайки практичността с изтънчеността, дизайнерът се сдобива с нова цел, привличайки все по-млади жени за клиенти. Това довежда марката до върха през 80-те и 90-те години. През 1997 година списание "Vogue" обявява Карл Лагерфелд за "несравним интерпретатор на настроението на момента".

3 бизнес урока от Карл Лагерфелд

  1. Светът ще те види по начин, по който ти искаш

Ако правиш нещо, за да получаваш одобрение от другите, то значи ти определено играеш грешната игра. Лагерфелд разбира много добре това. Неговият съвет е сами да отговорим на следните въпроси:

Кое е ценно за мен?

Кое е това, в което вярвам?

Как то влияе на мирогледа ми?

Как се отразява на начина, по който прекарвам времето си?

Как влияе на това, което съм решил да създавам?

Карл Лагерфелд е известен и със своите фотографски увлечения, които често е присъстват в рекламните му кампании. Също така е колекционирал мебели, издавал книги и е имал своя собствена галерия.

  1. Не поставяй всичките си яйца в една кошница

През 1963 г. той създава колекции за четири различни модни къщи, като лично оглавява "Fendi", а през 1979 година стартира собствената си марка - "Lagerfeld".

Във всеки един бранд той влага оригинален подход към стила с типичната за него индивидуалност.

Като човек, който никога не спира да твори, Карл не се притеснява постоянно да влиза в сътрудничество с различни марки. Така например измисля собствен дизайн за бутилка Coca-Cola.


Снимка: Getty Images

  1. Не спирай да се учиш и информираш

Той разполага със своя огромна библиотека, в която има над 300 000 книги, а за тях казва, че са най-доброто лекарство. Любовта му към литературата си личи и от факта, че притежава своя собствената издателска къща, чрез която публикува книги за мода и дизайн.

Важните числа в живота на Карл Лагерфелд

4 души обслужват котката му.

Лагерфелд споделя, че никога не е бил готов за деца и донякъде домашният му любимец заема тяхното място. На четириногото той посвещава колекции, освен това се храни на една маса с него и много постоянно го води навсякъде със себе си.

Embed from Getty Images

Аксесоари с изображение на Лагерфелд и неговата котка

Любимото му число е 7

Числото 7 остава любимо през целия му живот. През 90-те години той отваря книжарница, а малко по-късно издателство, което носи името "7L".

Embed from Getty Images

Книжарницата на немския дизайнер Карл Лагерфелд

По-късно той произвежда чанти с името Karl Seven. След неговата смърт 7 знаменитости създават 7 бели ризи, които посвещават на Карл. Тяхната цена беше $777.

10 колекции "Chanel"годишно

Всяка година той е създавал по няколко колекции за различни марки. Въпреки че договорът му с "Chanel" го е задължавал да прави 8 колекции, той е създавал по 10.

Embed from Getty Images

Дизайнерът Карл Лагерфелд се разхожда по подиума по време на модното ревю Chanel Cruise във Венеция, Италия

"Никога не се оплаквам от преумора. Затова много дизайнери ме мразят. Интересува ги само вдъхновението - могат да прекарат един час, опитвайки се да решат къде да поставят копче. Това ме побърква. Аз съм машина."

365 дни в годината е ден на жената

Дизайнерът споделя в интервю пред "Numero", че за него всеки ден от годината е ден на жената.

1993-а е годината, в която пуска стриптизьорки на подиума

Kарл Лагерфелд е винаги на първите страници на таблоидите. По време на Седмицата на модата в Милано през 1993 г. той кани група стриптизьорки, наред с италианската порно актрисата Мoана Поци, за да участват в шоуто на "Fendi".

Карл Лагерфелд пази диета 13 месеца, за да облече костюмите на Еди Слиман

Когато излиза новата колекция на "Dior" на Еди Слиман, дизайнерът се подлага на диета. Причината за нея не е това, че е бил пълен, а заради самия слоган на колекцията, който гласял: "Искате ли да го носите? Станете стройни". Тогава Лагерфелд сваля общо 40 килограма за 13 месеца.

Създателят на скандалите

От височината на професионализма си, Карл си позволява да коментира всички - от мода до политика, без дискриминация.

Снимка: Getty Images

Той неведнъж си позволява да коментира външния вид на другите, без да се притеснява. Не крие, че се възхищава на Лейди Гага и с желание създава костюми за Кайли Миноуг и Мадона. Адел обаче не е сред любимките му - факт, който става ясен след думите му, че певицата е пухкава. По-късно той все пак смекчава изказването си, признавайки, че тя има красиво лице и божествен глас. Изпълнителката на "Rolling in the deep" съвсем не е единствената попарена от критиката му. Потърпевша от нея е и Мишел Обама (тогава първа дама на САЩ), за чиято прическа казва, че изглежда като на водеща от новините.

Въпреки че на моменти бе груб, той завинаги ще остане модна икона или  Кръстникът на модата, както немалко хора го наричаха.