Милиони калифорнийци в момента са без електричество. Безпрецедентното "затъмнение" е предизвикано от най-голямата (и фалирала) електроразпределителна компания, PG&E.

Освен това, цената на галон бензин в щата в момента доближава 6 долара - уникално висока за САЩ и най-висока сред останалите щати.

Според Fox5NY, позовавайки се на данни от информационната служба за цените на петрола, средната цена на галон обикновен бензин в окръг Лос Анджелис е била 4,25 долара в сряда, 4,5 цента по-висока от преди една седмица, 57,6 цента по-висока от тази преди т един месец и 37,1 цента, по-висока от преди една година. Повишението от началото на годината е с 86,4 цента.

По-притеснителното е, според местни жители, че след като цените на горивата в Калифорния достигнаха най-високото ниво в щата от 2015 г. насам, някои бензиностанции в района на Лос Анджелис зареждат за повече от 5 долара за галон.

Скокът на цената на бензина започна миналия месец, след като съоръженията за производство на петрол в Саудитска Арабия бяха атакувани и се ускориха, след като три рафинерии в района на Лос Анджелис забавиха или спряха производството поради проблеми с поддръжката, а същевременно нямаше внос на бензин, който да компенсира недостига.

Недостигът се задълбочи, след като местните рафинерии преустановиха производството на бензин за лятна смес в очакване да започнат да продават зимната смес от 1 ноември.

Но има още: най-"екологичният" щат на Америка получи суров урок по електротехника, когато много от десетките хиляди хора, засегнати от спирането на тока тази седмица, научиха по трудния начин, че соларните панели не им осигуряват електричество по време на прекъсване на тока.

Това, както съобщава Bloomberg, се дължи на факта, че повечето панели са проектирани да подават електричество към мрежата, а не директно към къщите.

По време на слънчеви дни слънчевите системи генерират повече сок, отколкото може да се консумира в дома. Същевременно, те не произвеждат енергия през нощта. Така системите, свързани към мрежата в огромното си мнозинство не работи тази седмица, тъй като PG&E прекъсна електроенергията в голяма част от Северна Калифорния, за да предотврати пожари.

Оказва се, че прехваленият "екологичен щат", освен с фалирала електрокомпания, остава и без ток, а това трябва да накара другите да се замислят доколко сигурно е уповаването единствено на "праведни" източници на електроенергия, за сметка на класическите такива, преди да е изобретен или въведен достатъчно мощен и с достатъчно капацитет, акумулатор за съхраняване и използване на тази енергия.

Единственият начин за слънчевите панели да работят при липса на мрежово електричество, е да бъдат оборудвани в обща система с акумулатори, но дори Tesla, която рекламираше автомобилите си и като алтернативни батерии, разбра по трудния начин, че този пазар едва сега започва да се създава и е много трудно да се развива.

Най-голямата американска компания за фотоволтаици, Sunrun заяви, че стотици нейни клиенти имат ток от акумулаторите си. Уви, разликата е в порядъци: общият брой на засегнатите - и без ток - е стотици хиляди.

"Това е перфектната комбинация за справяне по време на спиранията на тока", каза председателят на Sunrun Ед Фенстер в интервю. Той очаква продажбите на акумулаторни батерии да се разрастват след прекъсванията на електроподаването.

"За тези, които се чудят дали техните уреди могат да работят на мощността, генерирана от Tesla, отговорът е не, поне не без специално оборудване", пише експерт в популярния ресурс "zerohedge". "-Между другото, без електричество самата Tesla няма да работи. Така че онези калифорнийци, които все още имат "топли" двигатели с вътрешно горене, имат късмет; те може би ще трябва да плащат близо 6 долара за галон скоро, за да си напълнят резервоарите."