Един от най-големите градове в Нова Зеландия, Окланд, предложи климатичен данък за своите жители. Това  вероятно е първата такава тарифа в света, съобщава Индипендънт. Приходите ще отидат във фонда на града за подкрепа на усилията за намаляване на емисиите и като цяло да направят града по-зелен.

Кметът на Окланд Фил Гоф обяви плана в сряда и каза, че собствениците на жилища ще бъдат облагани средно с малко над един новозеландски долар на седмица, за да допринесат за евентуален фонд за климата за милиарди долари, създаден за основен ремонт на инфраструктурата на града, включително декарбонизация на транспортна система и добавяне на още дървета.

Новият фонд има за цел да декарбонизира фериботния флот, който представлява 21% от емисиите на Окланд от обществения транспорт, да добави още автобуси и маршрути за пешеходци и велосипедисти, освен добавяне на дървета и зелени покривки в града.

Предложеният фонд ще бъде частично финансиран от постъпленията от този данък, наречен "Целена ставка за действия в областта на климата", който ще събере около 574 милиона долара за 10 години, като други 471 милиона долара идват от съфинансиране на централното правителство и други източници, според споделените подробности от г-н Гоф.

Данъчната ставка за лице с жилище със средна стойност на стойност 1,18 милиона новозеландски  долара (606 520 британски лири) ще бъде около 1,10 новозеландски долара (57 пенса) на седмица.

"Целевата ставка за действия в областта на климата добавя тежест към нашата декларация за извънредните климатични ситуации и ще гарантира директно и ограничено финансиране за намаляване на нашите емисии до 2032 г., включително повече от половин милиард долара тласък за доставка на нови и редовни автобуси услуги в целия регион", казва Гоф.

"Въпреки че никой не се наслаждава на идеята да плаща повече ставки, ясно чухме от жителите, че искат да направим повече по отношение на изменението на климата и да подобрим нашата система за обществен транспорт. Трябва да можем да кажем на бъдещите поколения, че използвахме всеки инструмент от инструментариума, за да се справим с климатичната криза", добавил е кметът.

Процентът е важна част от "кметското предложение", което ще бъде гласувано следващата година. Кметът е добавил, че основните мотиви за климатичните промени - особено тези, свързани с обществения транспорт, също ще помогнат на жителите по други начини, като по-евтини пътувания.

"Това би означавало, че още 170 000 жители на Окланд - 10 процента от населението - които преди това не са били добре обслужвани от обществен транспорт, ще живеят в рамките на 500 метра от редовен автобусен маршрут". "Насърчаването на преминаването към обществен транспорт е най-ефективният начин за намаляване на емисиите от транспорта, които съставляват повече от 40 процента от профила на емисиите на нашия град.", добавил е градоначалникът.

"Дълго след като Covid-19 престане да бъде сериозна заплаха за нас, ще има продължаваща криза, причинена от изменението на климата. Не можем да си позволим да отлагаме повече действията, необходими за избягване на климатична катастрофа", добавил е още той.

Докато данъците, свързани с изменението на климата, съществуват в много страни и най-вече съществуват под формата на данък върху въглеродните емисии, наложен на корпорациите въз основа на техните емисии на парникови газове, властите в Окланд смятат, че този вид данъчна политика е една от първите в света и определено първи за Нова Зеландия.